انواع ماستیک ها

انواع ماستیک ها

ماستیک پلی سولفاید
این ماستیک در حقیقت می توان گفت قدرتمندترین نوع ماستیک است که برای چسباندن مصالح سختی چون فلز به کار می رود.این ماستیک بر مبنای ترکیب پلیمر پلی سولفاید و رزین ساخته می شود. قدرت چسبندگی بسیار بالایی دارد و از این رو به انواع مواد و مصالح به خوبی می چسبد. درزگیری عالی است و به عنوان ماستیک شیشه بسیار مقاوم کاربرد دارد. این ماستیک ترک نمی خورد و مقاومت بالایی در برابر سایش از خود نشان می دهد.ماستیک پلی سولفاید نسبت به ماستیک های دیگری چون پلی یورتان قدرت چسبندگی بیشتری دارد.

ماستیک پلی یورتان
از این ماستیک برای چسباندن مصالح سختی چون بتن استفاده می شود بر مبنای پلیمر یورتان ساخته شده که نوعی ماده الاستیک محسوب می شود. در سازه های بتنی ماستیک پلی یورتان به عنوان درزگیری مناسب مناطق منبسط شونده بکار می رود. در مخازن آبی نیزمی توان از این نوع ماستیک جهت آب بندی بهره برد.

ماستیک سیلیکونی
این نوع ماستیک در حقیقت نوعی چسب می باشد که. چسب یا ماستیک سیلیکونی در مقابل عوامل محیطی چون گرما و فشار و انواع قارچ و کپک مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. از این نوع ماستیک نیز می توان به عنوان ماستیک سرامیک استفاده کرد چرا که چسبندگی خوبی در متریال هایی چون سرامیک، پی وی سی و فلزات از خود نشان می دهد. استفاده از چسب سیلیکونی بسیار آسان بوده و در رنگ های مختلف چون سفید، مشکی، قرمز و بی رنگ در بازار وجود دارد. مزیت دیگر ماستیک سیلیکونی این است که این نوع ماستیک پس از خشک شدن ترک نمی خورد.

ماستیک اپوکسی
مبنای ساخت ماستیک اپوکسی رزین اپوکسی است که با افزودن مواد دیگری به آن ساخته می شود. از ماستیک اپوکسی جهت پرکردن و انسداد درزها، شکافها و حفره ها و برای صاف نمودن سطوح ناهموار، درز و شکاف های انبساطی و غیره استفاده می شود. نکته ای که در رابطه با استفاده از ماستیک اپوکسی وجود دارد این است که در استفاده از آن حتما بایستی سطح مورد نظر پیش از شروع به کار تحت زیرسازی مخصوصی قرار گیرد.

ماستیک قیری
نوع دیگری از ماستیک های مورد استفاده در ساخت و سازها ماستیک قیری می باشد که استفاده از آن می تواند به دو صورت سرد و گرم انجام شود. در انتخاب نوع ماستیک قیری سرد یا گرم بایستی عواملی چون میزان دمای محیط و افقی یا عمودی بودن سطح و درزهایی که بایستی پر شوند را در نظر گرفت و سپس نسبت به انتخاب گزینه مناسب اقدام نمود.

ماستیک قیری گرم
ماده اولیه در ساخت این نوع ماستیک قیر و برخی مواد افزودنی دیگر است.  این نوع ماستیک قیری در محیط های با دمای هوای بالا و گرم جاری نمی شود و ترک نمی خورد. ماستیک قیری گرم در دماهای پایین نیز انعطاف خود را حفظ کرده و تقریبا می توان گفت در مقابل تغییرات شرایط آب و هوایی پایدار می باشد.

ماستیک قیری سرد
مبنای ساخت ماستیک قیری سرد نیز  استفاده از قیر بعلاوه سایر مواد افزودنی دیگر می باشد که به مواد و مصالحی چون چوب، بتن، فلز و غیره به خوبی می چسبد. مقاومت آن در مقابل شرایط آب و هوایی بالاست و ماستیک قیری سرد را می توان در محیط های با رنج دمایی ۵- تا ۵۰+ درجه سانتی گراد بکار برد.

Image

همانطور که در بالا نیز بدان اشاره شد آنچه در مورد ماستیک ها دارای اهمیت می باشد انتخاب نوع ماستیک متناسب با کاربری آن می باشد. ماستیک جی مکس 700 و ماستیک جی مکس 400 و ماستیک ملیکا یکی از بهترین ماستیک های موجود در بازار ایران هستند که توسط شرکت تکنوساخت عرضه می شوند.

 

Print
ارسال شده: آذر 1, 1399
نظرات: 0
رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
590

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر