قلم مو


قلم موها را می توان از چند نظر بررسی کرد:

1-از نظر طرز قرار گرفتن الیاف : به گونه های بادبزنی ، تخت و گرد تفکیک می شود

2-از نظر کاربرد : به قلم موهایی که برای رنگ روغن و دیگری قلم هایی که برای آبرنگ به کار می رود تقسیم کرد

3-از نظر اندازه: برای اندازه های گوناگون قلم مو شماره هایی قراردادی تعیین می شود. از متداول ترین و پرمصرف ترین قلم موهای مورد استفاده در سبک رنگ روغن قلم موهای ۴، ۸، ۱۲ هستند

4-از نظر جنس موها: قلم موها از موی جانوران یا الیاف مصنوعی پلاستیکی ساخته می شوند. قلم موهایی که از موی دُم سمور ساخته می شوند کیفیت خوبی دارند و حالت فنری و انعطاف پذیرشان و نوک تیز آن ها برای نقاشی آبرنگ و رنگ روغن مناسب است


انواع قلمو:

غالب قلموها تغییر یافته ای از دو شکل اصلی قلمو، یعنی قلموی تخت و قلموی گرد هستند

-قلموی سرکج : نمونه تغییر یافته ای از قلموی تخت که یک اهرم دوم به صورت زاویه ای بر روی الیاف آن ایجاد شده. این ویژگی به نقاش کمک می کند تا در انحنا بخشیدن یا سایه زدن حواشی و نواحی ظریف، آزادانه تر عمل کند.

-قلموی چابک یا برایت : این قلمو هم نمونه ای از قلموهای سر تخت هست که موهای کوتاهی دارد. معادلی که برای آن به کار می رود قلموی سر تخت ساده یا قلموی چابک می باشد.

-قلموی تخت :قلموی تخت، بافت ضخیم و سنگین تری نسبت به انواع دیگر قلموی تخت دارد. این قلمو بیشتر برای ضربه ها و بافت هایی که باید در سطح وسیع اعمال شوند کاربرد دارد.

-قلموی زبان گربه ای یا فیلبرت : این قلمو نمونه تغییر یافته ای از قلموی تخت است که برای محو کردن خطوط قوی یا با رنگ دانهٔ بالا، زمانی که هنوز خطوط خشک نشده‌اند کاربرد دارد.

قلموی واش

در مقایسه با شیشه خام با ضخامت‌های یکسان، شیشه سکوریت در مقابل شکستگی مقاومت بیشتری دارد، به صورتی که می‌توان گفت مقاومت مکانیکی آن بیش از ۵ برابر می‌گردد.

قلموی تک ضربی

این قلمو برای ترکیب حجمی از رنگ، صرفاً با یک ضرب و ایجاد بافت‌های جدید و متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این قلمو می‌توان هم برای نقاشی‌های سبک و ظریف مثل نقاشی آبرنگی و هم برای ترکیب رنگ‌های خمیری و با حجم زیاد مثل رنگ روغن استفاده کرد، و به خاطر بافت تخت این قلمو، می‌توان بافت‌های یکدست و وسیع را به زوایا و انحنای ظریف و باریک منتهی کرد.

قلموی لاینر

این قلمو با قلموی لاینر یا rigger اصولاً متفاوت است. قلموی خط‌کشی یا لاینری که بیشتر هم شناخته شده، تغییر یافته قلموهای گرد است و این قلمو تغییر یافته‌ای از قلموهای تخت. با هر دوی این قلموها می‌توان خطوط باریک را ممتد و ادامه‌دار کشید، بدون این که نیازی باشد تا قلمو را از روی بوم یا کاغذ برداشت، چون این قلمو به خاطر بافت زیاد و طولانی خود، می‌تواند رنگ زیادی را نگهداری کند. این قلمو برای کشیدن خطوط مستقیم و صاف و طولانی در ابعاد ظریف کاربرد دارد، علاوه بر همهٔ این‌ها به نقاش کمک می‌کند تا خطوط تداوم پیدا کنند. این قلمو برای کشیدن جزئیاتی مثل سبزه‌ها و شاخ و برگ و درختان کاربردی هست

قلموی فن یا بادبزنی

وقتی این قلمو بافت زیادی داشته باشد و انحنای آن تخت نباشد، کاربرد قلموی محو کن رو پیدا می‌کند. چیزی شبیه به قلموهای آرایشی که برای کرم پودر و رژ گونه استفاده می‌شود. نمونه‌های باریک این قلمو که ظریف تر هستند، بیشتر برای کشیدن گیاهان و درختان و بوته‌ها استفاده می‌شوند. قلموی بادبزنی همچنین برای ترکیب یکدست و خالص رنگ‌ها کاربردی هست

جستجو در نتایج

بارگذاری...

لطفا چند لحظه صبر کنید


طراحی سایت و پشتیبانی: IRANSITE