آموزش رنگ آمیزی سقف با توضیحات کامل و اجرای ساده و آسان

آموزش رنگ آمیزی سقف با توضیحات کامل و اجرای ساده و آسان

رنگ آمیزی سقف برای افراد مبتدی و حتی برخی استاکارها وظیفه سختی است، اما راه‌هایی وجود دارد که این کار را مقداری ساده‌تر می‌کند. در این مطلب قصد داریم به آموزش رنگ آمیزی سقف به زبانی ساده و آسان پرداخته و مرحله به مرحله با روش رنگ آمیزی و ابزار لازم آشنا شویم. اما قبل از شروع مطلب اندکی راجب به نکات مهم مثل انتخاب نوع رنگ صحبت می‌کنیم. لطفاً تا انتهای مطلب همراه ما باشید.


به عقیده بسیاری از طراحان داخلی بهترین رنگ برای سقف همان سفید، خصوصاً سفید مات است. از آنجایی که بسیاری از سقف‌ها معمولا به رنگ سفید هستند، کار رنگ آمیزی با رنگ سفید خیلی ساده‌تر می‌شود. چرا که اجرای رنگ مشابه بر روی رنگ قدیمی با تناژ یکسان بسیار آسان‌تر اجرای رنگی جدید با تناژ متفاوت است. نکته مهم دیگر سایر و طول مناسب رول و دسته غلتک است. از آنجایی که باید سقف را با غلتک و رو به بالا رنگ کنید، تمام وزن غلتک بر روی شانه و بازوهای شما خواهد بود که در صورت مناسب نبودن غلتک، وزن زیاد آن شما را حسابی خسته خواهد کرد. همینکه لوازم مناسب را تهیه کرده و اتاق را آماده کردید، کار آموزش رنگ آمیزی سقف خیلی سریع‌تر از آنچه فکرش را کنید تمام خواهد شد.
نکات ساده برای آماده سازی سقف
رنگ سقف با رنگ دیوار تفاوت زیادی دارد. رنگ سقف طوری تهیه می‌شود که اندکی سفت‌تر و چسبنده‌تر باشد تا چکیدن رنگ از روی سقف به حداقل ممکن برسد. بهترین سایز رول غلتک برای رنگ آمیزی سقف‌های صاف و بدون گچبری رول‌های پرز کوتاه با سایز 10 میلیمتر هستند. برای سقف‌های بافت‌دار غلتک‌های پرز بلند 19 میلیمتری توصیه می‌شود. همچنین برای تزیین سقف می‌توانید از علتک‌های تکسچر دار نیز استفاده کنید. بهترین رنگ برای سقف نیز همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد، رنگ سفید مات است. دلیل انتخاب رنگ سفید مات عوامل زیر هستند:

رنگ سفید مات ناهمواری و خرابی‌های روی سقف را بهتر از رنگ‌های براق و روغنی می‌پوشاند.
رنگ سفید نور را بیشتر بازتاب می‌دهد و در نتیجه اتاق روشن‌تر می‌شود.
سقف سفید با ایجاد خطای دید، فضای اتاق را بزرگ‌تر از آنچیزی که واقعا هست نشان می‌دهند، در حالی که رنگ‌های دیگر دقیقا عکس این تاثیر را دارند. از این روی برای اتاق‌های کوچک به شدت توصیه می‌شود.
و در نهایت اگر قصد رنگ آمیزی دیوار را هم دارید نیازی نیست نگران اینکه اول از کدام قسمت شروع کنید باشید. در هر دو صورت مقداری رنگ بر روی دیگری ریخته می‌شود، که بعدا باید تمیز شوند. اما اگر دیوارها در حال حاضر خشک هستند، پوشاندن انتهای دیوار نزدیک به سقف با پلاسیک و همچنین پوشاندن نوار ابزار (در صورتی که می‌خواهید رنگ متفاوتی در این بزنید) با کمک نوار نقاشی توصیه می‌شود. خوب حالا دیگر وقت آن شده که کار آموزش رنگ آمیزی سقف به معنای واقعی شروع شود.

Image

ابزار مورد نیاز:

غلتک نقاشی
رول پرز کوتاه 10 میلیمتری (ساده یا تکسچر دار به انتخاب خودتان)
سینی رنگ آمیزی فلزی با لام
پارچه یا ورق پلاستیک برای پهن کردن بر روی کف اتاق
نوار نقاشی
همزن رنگ چوبی
دستکش لاتکس
چارپایه یا نردبان
جاروبرقی
مواد مورد نیاز:

رنگ آستر ضد لک
رنگ سفید مات سقف
بتونه آماده یا ملات بتونه کاری
یک عدد قلمو زاویه‌دار
سنباده ریز دانه
سنباده با دانه‌ متوسط

 

Image

اتاق را آماده کنید
اول کار باید تا جایی که می‌شود لوازم اتاق را به خارج از اتاق منتقل کنید. بر روی کف اتاق یک پارچه بزرگ سرتاسری بکشید تا از ریختن قطره‌های رنگ بر روی کف اتاق جلوگیری شود. آن لوازمی هم که نمی‌شود جابجا کرد، با یک ورق پلاستیکی به طور کامل بپوشانید.
اگر لامپ دیواری یا سنسور آتش در خانه دارید باید آنها را باز کنید. سنسور آتش که معمولا روی سقف نصب می‌شود دارای سنسور تشخیص کربن منوکسید است که در صورت رنگ کردن روی آن، سنسور کار نخواهد کرد.
دیوار را بپوشانید
اگر قرار نیست دیوارها را رنگ کنید، بهتر است آنها را با نوار نقاشی بپوشانید. آویزان کردن ورق پلاستیکی نیز برای پوشاندن دیوارهای عمودی نزدیک سقف توصیه می‌شود. همچنین درب و پنجره را نیز با ورق پلاستیکی بپوشانید.
سقف را آماده کنید
ابتدا سقف را با جارو برقی تمیز کنید. سپس با بتونه آماده، درزها و ترک‌ها و خرابی‌های روی سقف را کامل بپوشانید. پس از بتونه کاری، اندکی صبر کنید تا بتونه خشک شود، پس از خشک شدن بتونه با سنباده درجه 100 روی سقف را سنباده بکشید تا سطحی صاف و یکدست داشته باشید. پس از سنباده کاری دوباره سقف را با جارو برقی تمیز کنید.
آماده سازی آستر
سینی رنگ را در بیرون اتاق یا جایی مطمئن قرار دهید که هنگام رفت و آمد به طور ناگهانی با آن برخورد نکنید. حال رنگ آستر را درون سینی رنگ بریزید. رول 10 میلیمتری را به سر غلتک وصل کرده و آنرا آرامی به رنگ آستر آغشته کنید.
آستر سقف
برای رنگ آمیزی آستر سقف، ابتدا باید از گوشه‌های نزدیک دیوار شروع کنید، این قسمت‌ها را باید با قلمو زاویه‌دار رنگ بزنید. سپس با غلتک کل سقف را با آستر بپوشانید. چند دقیقه صبر کنید تا آستر به طور کامل خشک شود.
رنگ آمیزی سقف
بعداز اینکه آستر خشک شد، با قلمو زاویه‌دار گوشه‌های سقف نزدیک به دیوار را رنگ آمیزی کنید. محدود مناسب برای رنگ آمیزی با قلمو باید در حد 5 تا 8 سانتی‌متر باشد. این نوار را دور سقف ادامه بدهید. برای رفتن به مرحله بعد نیازی نیست این رنگ خشک شود.

رنگ آمیزی سقف با غلتک
و شاید اصلی‌ترین قسمت آموزش رنگ آمیزی سقف در این مرحله قرار بگیرد. رول غلتکی که با آن آستر زده‌اید را بردارید و رول پرز کوتاه جدید را جایگزین کنید. لام جدید را در سینی گذاشته و رنگ سفید مات را درون آن بریزید. حال رول را به آرامی به درون سینی رنگ فرو ببرید. برای رنگ آمیزی سقف بهتر است با تکه‌های یک متر در یک متر کار کنید. برای اینکه رد رول در پایان هر قطعه باقی نماند، هنگام شروع قطعه بعدی مقداری هم به قطعه قبلی وارد شوید تا لبه‌ها کاملا یکدست رنگ آمیزی شوند. با همین روش کل سقف را رنگ آمیزی کنید. همچنین نوع تکان دادن غلتک هم چندان مهم نبوده و نیازی نیست خودتان را درگیر این مسائل بکنید. در پایان کار اگر نیاز دیدید می‌توانید دوباره یک لایه دیگر رنگ نیز بر روی لایه قبلی اضافه کنید.
 

Print
ارسال شده: اردیبهشت 7, 1400
نظرات: 0
رتبه بندی این مطلب:
2/5
1037

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر