همه چیز درباره اسپری فوم

تاریخچه شکل گیری اسپری فوم :

اسپری فوم پلی اورتان (PU foam) یک محصول چند منظوره ی شیمیایی است و در بسیاری از کاربردهای ساخت و ساز معمول که نیازمند اتصال، پر کردن، آب بندی و عایق سازی استفاده می شود . فوم پلی اورتان یکی از کارآمدترین مواد عایق شده در دسترس است.

پلی اورتان به طور قابل ملاحظه ای از دو ماده خام : ایزوسیانات و پلی یول ساخته شده است . تاریخچه پلی اورتان به چندین نسل می رسد. در ابتدا فن آوری تولید فوم سفت (سخت)بود ، پس از آن فوم انعطاف پذیر تولید می شد و در نهایت فوم نیمه سفت و سخت تولید شد.

 

مراحل اولیه در شیمی پلی یورتان بیش از ۸۰ سال پیش آغاز شده بود . فوم های تک اجزائی تنها در سال ۱۹۶۹ توسط ICI اختراع شدند. در طی دهه ۱۹۷۰، توسعه محصول ادامه یافت و از اوایل دهه ۱۹۸۰ فوم پلی اورتان برای خود جایگاه مهمی در صنعت ساختمان و بعدها در بازار DIY (خودت انجام بده یا Do-It-Yourself) ایجاد کرد. در حال حاضر در بیشتر کشورهای توسعه یافته غیر قابل تصور است که در یک ساختمان یا یک پروژه ساختمان سازی از فوم پلی یورتان استفاده نشود.

Image

خصوصیات و ویژگیهای اسپری فوم پلی اورتان :

– این نوع اسپری بسیار کاربردی است

-چسبندگی بسیار عالی به بیشتر مواد و مصالح ساختمانی (البته به جز پلی اتیلن ها ، تفلون ها و سیلیکون ها)

-پس از حجیم شدن کامل می توانند برش داده شوند ، شسته شوند ، سنباده زده شوند یا حتی رنگ شوند

-عایق حرارتی و صوتی بسیار عای ، ضد صدا و پر کننده ی منفذ های هوا

-عایق الکتریکی عالی و بسیار کاربردی

-چسبندگی به سطوح عمودی و افقی

-مقاوم در برابر رطوبت، گرما، آب و بسیاری از مواد شیمیایی

اسپری فوم پلی اورتان در ۲ نوع در فروشگاه تکنوساخت موجود است :

اسپری فوم شلنگی : که دارای یک شیلنگ مخصوص که از طریق آن فوم تزریق می شود ، این اسپری فوم بیشتر استفاده می شود زیرا ارزان است و هیچ گونه ابزار خاصی برای تزریق فوم احتیاج ندارد.

اسپری فوم گان خور : که برای تزریق فوم به یک گان که به نام گان پلی اورتان نیز معروف است احتیاج دارد در این روش فوم دقیقتر تزریق می شود

که اسپری فوم 600 و اسپری فوم 840 جی مکس از بهترین نمونه های مورد استفاده در بازار هستند.

Image

مراحل استفاده اصولی و درست اسپری فوم پلی اورتان:

برای اینکه اسپری فوم درزگیر پلی اورتان را بصورت اصولی و درست مورد مصرف قرار دهیم و عمل درزگیری را درست انجام دهیم، بایستی که مراحل را بصورت زیر یک به یک انجام دهیم تا بتوانیم هم استفاده کامل و 100 درصدی را از اسپری فوم داشته باشیم و هم اینکه درزگیری با اسپری فوم پلی اورتان بصورت اصولی و با کیفیت دربندی بالا انجام گیرد.

 

•   در ابتدا مثل همیشه در زمان اعمال کردن چسب ها و درزگیر ها، سطح را از وجود مواد اضافی نظیر گرد و خاک و چربی ها پاک می کنیم. این کار ممکن است با فوت کردن خیلی راحت انجام شود یا اینکه با فرچه یا اسپری Air jet صورت گیرد. این مورد سبب می شود تا درگیری و قدرت اتصال اسپری فوم و سطوح بیشتر شود و در نتیجه سبب می شود تا ماندگاری اسپری فوم در اون قسمت درزگیری شده بیشتر باشد.

•    در مرحله بعد اسپری فوم را آماده می کنیم. این آماده کردن به این معناست که اسپری را برای مدت 1 دقیقه یا 20مرتبه اسپری فوم را تکان دهیم تا محتویات داخل کاملا با هم مخلوط شوند تا کیفیت و بازدهی فوم بهتری را شاهد باشیم. در نظر داشته باشید این مرحله از اهمیت زیادی برخوردار است و به هیچ وجه از انجام دادن آن غافل نشوید.

•           در مرحله بعد روی سطح آماده شده با کمک آب پاش مقداری آب اسپری می کنیم. این افزایش رطوبت سطح بسیار برای فوم درزگیر پلی اورتان مناسب است و به افزایش کیفیت و بازدهی فوم کمک شایانی می کند.

 

•    پس از اینکه اسپری آماده استفاده شد، اگر اسپری فوم گانخور بود که بر روی گان قرار داده و اگر اسپری فوم شلنگی بود، شلنگ اسپری را بر روی آن میگذاریم. سپس از سمت پایین شروع به اسپری کردن فوم می کنیم. در رابطه با سرعت و نحوه اسپری کردن بایستی به این نکته خوب دقت کنید که اعمال کردن فوم با سرعت زیاد نباشد و با سرعت یکنواخت (نسبتا آرام) فوم را اعمال کنیم تا محتویات پلی اورتانی و گاز داخل اسپری فوم پلی اورتان بصورت صحیح خارج شود و میزان نسبت های آن تغییری نکند.

•    پس از این مرحله بایستی بر روی فوم مجددا با استفاده از اسپری آب پاش، عمل آب پاشی صورت گیرد. دلیل انجام این کار همانگونه که عنوان شد، افزایش کیفیت و حجم فوم پلی اورتان می باشد.

•    سپس به فوم برای مدتی زمان میدهیم تا خشک شود. این زمان خشک شدن فوم پلی اورتانی به نوع فوم و فرمولاسیون شرکت تولید کننده بستگی دارد. در مرحله بعد با استفاده از کاتر میتوانیم به راحتی قسمت های اضافی فوم را برش داد تا سطح مورد نظرمان حاصل شود.

 

 

Print
ارسال شده: آذر 25, 1399,
نظرات: 0,
تعداد نمایش ها: 1255
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید