اصول رنگ آمیزی در ورودی منزل

شاید رنگ آمیزی در ورودی یکی از کم هزینه ترین و موثرترین روش هایی باشد که با کمک آن می توانید نمای به روزی را به ورودی خانه تان ببخشید.
در ورودی به خاطر موقعیت مکانی خود در مدخل خانه یکی از نمودهای بصری مهم در فضای ورودی جلوی خانه تان محسوب می شود.
طبعا رنگ کردن آن تاثیر خارق العاده ای در این نما دارد.
به همین دلیل، انتخاب رنگ خوب و روش رنگ آمیزی مناسب در ورودی، تاثیر بسزایی در خلق اولین اثر مثبت در ذهن افراد دارد.
 انجام این کار نیز ساده است و پیچیدگی خاصی ندارد. فقط باید آماده باشید تا در منزل تان را در تمام طول روز باز بگذارید.

راهنمای گام به گام رنگ آمیزی درب ورودی منزل
انتخاب رنگ

Image


به رنگ های خانه تان نگاه کنید. باید از رنگی برای در استفاده کنید که با رنگ بقیه بخش های منزلتان هارمونی داشته باشد.
در تصویر فوق، خانه ای را با نمای تخته سنگی و به رنگ قهوه ای مایل به نارنجی می بینید. صاحب خانه این رنگ ها را دوست ندارد؛ ولی قبل از انتخاب رنگ در باید به آنها توجه کند. رنگ های نارنجی و آبی مکمل همدیگر هستند. رنگ قبلی در نیز تیره بود. پس سایه روشن ملایمی از رنگ آبی گرم، انتخاب زیبایی است.

برای انتخاب رنگ این در، از کارت های رنگی استفاده شد. این کارت ها را به در چسباندیم و بررسی کردیم. رنگ انتخابی آبی کم رنگ، ترکیب زیبایی از رنگ های آبی، سبز و خاکستری است.


فرآیند سنباده زنی
یک تکه کاغذ سنباده گریت 220 را بردارید و با آن سطح درب ورودی را سنباده بزنید. کارتان را از سنباده زنی شیارها شروع کنید. به این نکته توجه کنید: هدف از سنباده زنی، حذف نقص های بزرگ و مشخص است؛ اما لازم نیست که پولتان را هزینه کنید تا یک ماشین سنباده زن بخرید. سپس سطوح صاف را سنباده بزنید.
در این تصویر، به نظر می رسد رنگی که قبل از رنگِ آبنوسیِ روی درب بوده، آبی کبالتی است.

Image

همیشه این نکته را به خاطر بسپارید که در یک فرآیند سنباده زنی سبک و سریع، لزوما نباید پس از سنباده زنی، رنگ یکدست و یکنواختی ایجاد شود. شاید لازم باشد بعضی از بخش ها بیشتر سنباده بخورند و بعضی نیز کمتر.
اگر با نگاه کردن به بخشی از کار احساس کردید که لازم است آن را بیشتر سنباده بزنید، یک لحظه دست نگه دارید. به جای نگاه کردن، روی سطح آن را دست بکشید. اگر سطح صاف و همواری داشت، سنباده زنیِ آن کافی است. اصلا هم مهم نیست که چگونه به نظر می رسد. به کارتان ادامه دهید.


تمیز کردن سطح کار
با استفاده از یک دستمال گردگیری یا یک تکه پارچه، درب را دستمال بکشید.


فرآیند نوارپیچی

پس از تمیز کردن سطح کار، صبر کنید تا خشک شود. سپس باید تمام قطعاتی را که نمی خواهید رنگ شوند، نوارپیچی کنید. به این نکته توجه کنید: بهتر است قبل از رنگ کاری، تمام یراق آلات درب را جدا کنید. بدین ترتیب، کار سنباده زنی به راحتی و یکنواخت تر انجام می شود. همچنین، دیگر رنگ روی دستگیره یا جاکلیدی چکه نمی کند.

Image

 در مثال فوق، از برداشتن دستگیره و قفل درب صرف نظر شد؛ چرا که این در قدیمی بود و قطعات پس از جداسازی، باید به سختی توسط قفل ساز دوباره نصب می شدند. به همین دلیل سر جای خود باقی ماندند و کاملا نوارپیچی شدند.
با توجه به اینکه لبه داخلی درب را نیز رنگ می زنید و این بخش، با چارچوب تماس دارد، بهتر است از یک تکه نوار نقاشی برای پوشاندن لبه استفاده کنید.


انتخاب پرایمر

از رنگ با کاربرد خارجی استفاده کنید. توصیه می شود از ترکیب رنگ + پرایمر استفاده کنید تا در کنار ایجاد پوشش رنگی یکنواختی برروی در، یک مرحله از کارتان را کم کنید؛ وگرنه باید از دو لایه پرایمر استفاده کنید و سپس لایه رنگ را روی آن بمالید. رنگی را انتخاب کنید که دوستش دارید. از آن تعریف کنید!
رنگ آبی روشن برای این خانه انتخاب بسیار خوبی بود.

می توانید از روشی برای رنگ کردن در استفاده کنید که در انتها ظاهر آن را عالی جلوه می دهد.
اکنون در مورد این روش با شما صحبت می کنیم.
در ابتدا بخش های زاویه دار یکی از صفحه های بالای درب را انتخاب کرده و آن را با قلم مو رنگ کنید (این در شش صفحۀ مستطیل شکل دارد).
اولین لایه رنگ باید سبک باشد. اگر هنوز هم رنگ های قدیمی در بعضی از بخش ها مشخص هستند، نگران نباشید. می توانید آنها را با لایه های دوم و سوم رنگ جدید بپوشانید.

 

رنگ را اضافه کنید
تمامِ صفحه را رنگ کنید. سپس به سراغ صفحۀ مجاور بروید. همچنان با قلم مو کار کنید. یک دقیقه صبر کنید. در حین کار حواستان باشد که رد قلم مو به سرعت صاف و یکدست شود. اگر این لبه های رنگی را حتی 30 ثانیه به حال خود رها کنید، برآمدگی های کوچکی را تشکیل می دهند و به کارتان ظاهری ناصاف و زشت می دهند. پیوسته مراقب قطرات و چکه ها و جریان رنگ باشید و بلافاصله آنها را پاک کنید.

سپس برای اولین لایۀ پوشش رنگ از یک غلتک فومی استفاده کنید. چگالی فوم باید بالا باشد. بخش های مسطح اطراف دو صفحه را با کمک غلتک رنگ کنید. در این مرحله نیز مراقب لبه های اضافی رنگ جدید باشید. حتی اگر مقدار کمی رنگ اضافی روی سطح در باقی بماند، سفت می شود. وقتی که بعدا روی آن را رنگ می کنید، برجستگی یا خط زشت و ناصافی را در سطح در ایجاد می کند. اگر صفحه های روی در، بخش های داخلی دارند، آنها را فراموش نکنید. همین روال را ادامه دهید.
شیارهای قلم مو، لبه های رنگ، محیط دور غلتک، قطره های رنگ، داخل غلتک و حباب های کوچک رنگ را برای تک تک صفحه های دربررسی کنید.

لبه های چارچوب را فراموش نکنید. در صورت تمایل، جای دستگیره و لولا را هم رنگ کنید.
صبر کنید تا همه چیز خشک شود. اگر تمام کارها را مطابق روال انجام داده باشید و لایه اول رنگ نیز نازک باشد، معمولا 4 ساعت طول می کشد تا رنگ خشک شود.
رنگ جدید را سنباده بزنید

با استفاده از کاغذ سنباده با گریت 220 تمام سطح در را به نرمی سنباده بزنید. قرار نیست که با کاغذ سنباده، کل سطح رنگ جدید را از بین ببرید. اگر در حین کار فراموش کرده باشید که لبه ها یا قطرات اضافی رنگ را بردارید یا سطح را یکنواخت کنید، برجستگی ها و علائم آن روی سطح باقی می مانند. در این مرحله، سنباده زنی کمک می کند تا این بخش های اضافی، حذف شوند و سطح کارتان یکدست شود. نگران نباشید. ما اینجا هستیم که کمکتان کنیم. سطح را به آرامی سنباده بزنید.
دومین پوشش رنگ را اجرا کنید

در مورد اجرای لایه دوم و سوم (در صورت تمایل) مانند لایه اول اقدام کنید. حتی اگر در منزل شما فاقد بافت و الیاف چوبی باشد، یا بافت چوب زیر 28 لایه رنگ دیگر مدفون باشد،   فرض کنید که مشغول نقاشی در امتداد الیاف چوب هستید.
تنها استثنا در این مورد، خطوط افقی هستند که به وسیله لبه های زاویه دار هر صفحه روی سطح در ایجاد می شوند. این بخش ها به صورت افقی رنگ می شوند. صادقانه بگوییم، هر طور دوست داشتید آنها را رنگ بزنید.
 اگر می خواهید سطح رنگ شدۀ ظریف و ماهرانه ای را روی در داشته باشید، حتی برای لایه های دوم و سوم رنگ نیز حتما از قلم مو استفاده کنید. استادکاران حرفه ای اصلا از غلتک فومی استفاده نمی کنند. این موضوع به سلیقه شخصی تان بر می گردد. قطعا اگر از غلتک استفاده کنید؛ سرعت کارتان بسیار بیشتر می شود.
نوارهای محافظت کننده را بردارید

پس از اجرای آخرین لایه رنگ، تمام نوارها را با دقت از در جدا کنید. فرقی نمی کند که از دو یا سه لایه رنگ استفاده کرده باشید. در هر صورت، وقتی هنوز رنگ خیس است، نوارها را بردارید.
صبر کنید رنگ خشک شود.
عقب بایستید. در را ببندید. ببینید که رنگ آن با بقیه بخش های منزل تان هارمونی دارد یا خیر؟ راضی هستید؟!
آیا این رنگ برای فضای منزل تان مناسب بود؟
وقتی از رنگ برای نقاشی سطوح استفاده می شود، همیشه روی سطح کمی متفاوت تر به نظر می رسد.

تبریک می گوییم!
بهترین کاری را که می توانستید، برای در ورودی منزلتان انجام دادید. کار بزرگی کردید. امیدواریم که آن را دوست داشته باشید.

Print
ارسال شده: اردیبهشت 25, 1400,
نظرات: 0,
تعداد نمایش ها: 1329
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید