رکود بازار مسکن باعث کاهش اوراق تسهیلات شد

به گزارش تکتوساخت و به نقل از مهر، در حالی که وزیر راه و شهرسازی و رئیس اتحادیه مشاوران املاک از شنیده شدن زمزمه‌های کاهش قیمت مسکن خبر می‌دهند، اما کاهش ۲۰ تا ۲۵ هزار تومانی قیمت هر برگه حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن با نماد «تسه» در معاملات امروز چهارشنبه ۲۱ آبانِ بازار سرمایه، نشان دهنده مقاومت دارندگان فایل‌های فروش مسکن در دفاتر مشاوران املاک و کاهش تعداد معاملات و همچنین ورود بازار مسکن به فاز رکود است.

این در حالی است که در معاملات روزهای دوشنبه و سه شنبه ۱۹ و ۲۰ آبان، نرخ این اوراق پایین‌تر از نرخ‌های امروز بود و تا ۷۰ هزار تومان هم کاهش یافت.

این در حالی است که در هفته گذشته قیمت برخی نمادها از جمله تسه ۹۸۱۲ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در اسفند سال گذشته) تا ۹۸ هزار تومان هم در معاملات ۷ آبان افزایش یافته بود؛ ولی امروز نماد مذکور (تسه ۹۸۱۲) در رقم ۷۷ هزار و ۷۰۰ تومان خرید و فروش می‌شود.

اگرچه رئیس اتحادیه مشاوران املاک، کاهش تعداد معاملات مسکن در دفاتر فعالان این صنف را تأیید می‌کند، اما همچنان بر ارزان‌تر شدن قیمت‌ها در بازار مسکن و همچنین کاهش ارقام مورد نظر مالکان در فایل‌های فروش در روزهای آتی اصرار دارد.

پُر معامله ترین نماد دو روز اخیر (سه شنبه و چهارشنبه ۲۰ و ۲۱ آبان) تسه ۹۹۰۷ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در مهر ماه امسال) بود که دیروز با فروش ۶۸ هزار و ۳۰۴ برگه و در قالب ۱۷۵۱ فقره معامله و امروز با فروش ۱۰ هزار برگه (در دو ساعت و نیمی که از فعالیت بازار می‌گذرد) توانسته بیشترین میزان استقبال از اوراق تسهیلات را به خود اختصاص دهد.

به نظر می‌رسد این حجم بالای فروش نماد مذکور (تسه ۹۹۰۷) به ۲ دلیل باشد:

۱. یا عمدتاً از سوی سازندگان اقدام به خریداری این برگه‌ها شده است؛ به خصوص که تسهیلات مسکن علاوه بر بخش «فروش» به حوزه «ساخت» نیز با همان نرخ سود ۱۶ درصد برای بافت‌های فرسوده و ۱۷.۵ درصد برای سایر مناطق شهری تعلق می‌گیرد و قابل انتقال به خریداران است

۲. یا اینکه برخی با توجه به انقضای تاریخ اعتبار این برگه‌ها تا ۲ سال آینده، با هدف سرمایه گذاری و فروش آن در ماه‌های ابتدایی سال آینده که احتمال افزایش قیمت مسکن وجود دارد، اقدام به خرید می‌کنند؛ به خصوص که زمزمه‌های «افزایش سقف وام مسکن از محل اوراق تسهیلات» نیز شنیده می‌شود

قیمت هر برگه از این نماد (تسه ۹۹۰۷) از ۷۳ تا ۷۸ هزار و ۵۰۰ تومان در ۲ روز اخیر در نوسان بود.

در سایر نمادهای معاملاتی زیرمجموعه تسه تعداد برگه‌های معامله شده کمتر از هزار برگه بود. قیمت‌ها نیز از ۷۳ تا ۷۸ هزار تومان متغیر است.

Print
ارسال شده: آبان 21, 1399,
دسته ها: اخبار, اخبار روز,
نظرات: 0,
تعداد نمایش ها: 356

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر