معرق کاشی، هنر کاشی شکسته در خانه های مدرن!

معرق کاشی، هنر کاشی شکسته در خانه های مدرن!

ظاهرش شاید مدرن‌ تر شده باشد، ولی هنوز بوی اصالت می‌ دهد. هنری که امروزه از آن با نام‌ های کاشی شکسته، سرامیک شکسته، نقاشی موزاییکی و موزاییک شکسته یاد می‌ کنیم؛ درواقع نامش معرق کاشی (Mosaic art) است. در این مطلب قصد داریم هنر کاشی معرق را کمی دقیق‌ تر بشناسیم و جایگاه این هنر هزارساله ایرانی را در زندگی انسان مدرن موردبحث قرار دهیم.
معرق کاشی چیست؟
معرق‌ کاری عبارت است از قطعه‌ های تراشیده شده کاشی که نقوش مختلف را از رنگ‌ های متفاوت تراشیده، در کنار یکدیگر قرار داده، به شکل قطعاتی بزرگ درآورده و روی سطح نصب می‌ شود تا زینت‌ بخش بنا گردد. این نقوش گاهی از نقش‌ های گره کشی و گاهی از نقش‌ های مختلف مانند گل و بوته، اسلیمی‌، ختایی و یا خطوط مختلف تشکیل می‌ گردند.

Image

جایگاه معرق کاشی در زندگی امروز
انسان امروزی در گذر از عصر سنت به مدرن بخشی از زیبایی‌ های زندگی را از دست داد. بعد از مدتی که کسالت زندگی مدرن، روحش را بیمار کرد به جستجوی معنای زندگی به استفاده از هنرهای اصیل گذشته در بطن زندگی‌ اش روی آورد. معرق کاشی یکی از همین هنرهای دلنشین است. کاشی معرق امروز هرچند با کاشی معرق اصیل تفاوت‌ هایی دارد (به همین دلیل هم ترجیح می‌دهیم آن را هنر کاشی شکسته بنامیم)، اما رنگ و بوی اصیلی به زندگی ما بخشیده است. امروز همه ما با این هنر آشنا هستیم و حداقل یک‌ بار سعی کردیم با تکه‌ های به‌ جامانده از ظروف یا کاشی‌ های شکسته‌ مان گلدان، ظرف سفالی، لیوان و یا هر چیز دیگر را تزئین کنیم. علاوه بر این گالری‌ های هنری و هنرمندان بسیاری هستند که با تولید محصولاتشان به ما کمک می‌ کنند تا راحت‌ تر بتوانیم از حس خوب این هنر در منزمان لذت ببریم.
با معرق کاشی، فضاها خاطره‌ انگیز می‌ شوند!
استفاده از این کاشی‌ ها محدود به فضای خاصی نمی‌ شود. شما می‌ توانید بر روی دیوار حمام و آشپزخانه خود طرحی با این کاشی‌ ها بزنید و اگر از فرش استفاده نمی‌ کنید قسمتی از کف نشیمن را با این کاشی‌ ها رنگ و لعاب بدهید و متفاوت باشید! حتما تا به حال استفاده خلاقانه از این هنر را در محیط‌ های عمومی هم مشاهده کرده‌ اید. استفاده از این هنر در کف‌ پوش خیابان می‌ تواند حس حضور را در فضاهای این‌ چنینی پررنگ‌ تر کند و عابرین پیاده را برای بار دوم، سوم و ... به عبور از این قسمت تشویق کند. پلکان طولانی با استفاده از این کاشی‌ ها به محلی برای ثبت لحظه‌ها درمی‌آید و خاطره ساز می‌شود و این لذت‌ بخش بودن فضاهای عمومی، روح زندگی را به شهرهای شلوغ ما بازمی‌گرداند.
معرق کاشی، تابلوهای اصیل لوکس می‌ شوند!
شناخته‌ شده‌ ترین محصول هنر کاشی شکسته، تابلوهایی است که چشم هر بیننده‌ ای را به خود خیره می‌ کند. طرح‌ های این تابلوها به‌ قدری متنوع است که حتما در انتخاب آن ها گیج می‌ شوید. شاید هم روزی کلکسیونر این تابلوها شوید! طرح‌های این تابلوها از نقوش اصیل سنتی گرفته تا پرتره و طرح نقاشان بزرگ در گالری‌ های هنری یافت می‌ شود. شاید طرح منحصربه‌ فرد خودتان را بخواهید، بازهم می‌ توانید آن را به هنرمندان این حرفه سفارش بدهید. امتحان کنید! حتما از آوردن این‌ همه رنگ به منزلتان شگفت‌ زده می‌ شوید!

Image

فضای دنج بی‌نظیر با معرق کاشی
لذت نوشیدن چای با این میز و صندلی‌ ها بیش تر می‌ شود! صمیمیتی که آن ها با خود به فضای دنجمان همراه می‌ کنند، باعث می‌ شود بتوانیم بعد از یک روز کاری دورهم بنشینیم و به دور از دل‌ مشغولی‌ هایمان گپ بزنیم، بازی کنیم و از باهم بودن لذت ببریم. حتی اگر تنها هستیم و از آن روزهای دلگیر پاییزی است شنلمان را بر دوش بیندازیم، به حیاط بریم و کمی کتاب بخوانیم.

ساخت زیورآلات میکرو با معرق کاشی
زیبا و فریبنده است، اما کمی نزدیک‌ تر بیایید. از نزدیک تماشایشان کنید. قطعات سنگ، کاشی و سرامیکشان بسیار ریز است، اما با هنر دست و خلاقیت ذهن در کنار هم قرارگرفته‌ اند و این زیورآلات خاص را شکل داده اند


 

Print
ارسال شده: اردیبهشت 11, 1400
نظرات: 0
رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
3576

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر