سیلیکاژل چیست

سیلیکاژل چیست

سیلیکاژل چیست؟

سیلیکاژل ماده ای است رطوبت گیر که معادل % 40 وزن خود ، قابلیت جذب آب را دارد و در اکثر صنایع نظیر:  الکترونیک، دارو، برق، پتروشیمی، حمل و نقل، اپتیک، نظامی و . . . بعنوان ماده مکمل ، کارآرائی مطلوب و قابل قبولی دارد. سیلیکاژل فرم نامنظمی از دی اکسید سیلیسیم است که از ترکیب سیلیکات سدیم و اسید سولفوریک ساخته می شود و فرمول مولکولی آن "mSiO2 . nH2O "می باشد. این ماده پلیمری(بسپار) متخلخل و سه‌بعدی بوده که از واحدهای چهاروجهی دی‌ اکسید سیلیسیم تشکیل شده است. سیلیکاژل از لحاظ فیزیکی در دو شکل ظاهری نامنظم و کروی تولید میگردد که هر یک با دو مشخصه بدون معرف و معرف دار عرضه میشوند. لازم به ذکر است سیلیکاژل قابل بازیافت بوده و می توان سیلیکاژل دارای رطوبت ( غیر فعال ) را در دمای 100- 200 درجه سانتیگراد و یا در معرض نور شدید خورشید خشک کرد و از آن مجدداً استفاده کرد.

سیلیکاژل جاذب خوبی برای آب، الکل، فنول ها، آمین ها، و . . . است که این کار را از راه پیوندهای هیدروژنی انجام می‌دهد. ظرفیت جذب‌کنندگی سیلیکاژل در دماهای پایین بیشتر از آلومینا و زئولیت است، با این وجود اگر میزان رطوبت کم باشد، نسبت به زئولیت خاصیت جذب‌کنندگی کمتری نشان می‌دهد. در مقابل احیای سیلیکاژل ساده‌تر است و با حرارت دادن آن تا دمای ۱۵۰ درجه ی سلسیوس ممکن می‌شود، این در حالیست که زئولیت باید تا حدود ۳۵۰ درجهی سلسیوس حرارت داده شود. با توجه به این خواص سلیکاژل در محیط‌هایی که دما پایین، میزان فشار بخار آب متوسط، و ظرفیت جذب‌کنندگی زیادی نیاز است استفاده می‌گردد. این ماده غیر سمی ، بدون بو و غیر قابل اشتعال است ، قابل حل در آب و هیچ حلالی نیست و ساختاری ثابت دارد.

 

 

          

 

برای دریافت فایل و متن کامل بر روی لینک رو به رو کلیک کنید.

 

Print
ارسال شده: فروردین 27, 1398
نظرات: 0
رتبه بندی این مطلب:
5.0
904

فایل ها برای دانلود

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر