تشریح تاثیرات کرونا بر بازار مسکن

طبق گزارش تکنو ساخت(Technosakht.com) و به نقل از بهداشت نیوزنایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک در ارتباط با تاثیر کرونا در بازار اجاره گفت: بازار اجاره نیز به مانند سایر بازارهای اقتصادی کشور تحت تاثیر ویروس کرونا قرار خواهد گرفت و با توجه به اینکه طی چند ماه آینده فصل جابجایی شروع می شود انتظار می‌رود در این بازار شاهد ایجاد تغییرات بسیاری باشیم.

حسام عقبایی در گفتگو با خبرنگار بهداشت نیوز با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: در نیمه اول سال ۹۸ بازار مسکن با رکود تورمی همراه بود و در نیمه دوم سال گذشته نیز با رکود غیر تورمی مواجه شد. تا جایی که از نیمه دوم بهمن ماه سال گذشته بازار مسکن وارد فاز رکود تورمی شد البته این رکود از نیمه دوم بهمن ماه تا هفته اول اسفند ماه بر این بازار سایه انداخته بود.
حسام عقبایی در گفتگو با خبرنگار بهداشت نیوز با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: در نیمه اول سال ۹۸ بازار مسکن با رکود تورمی همراه بود و در نیمه دوم سال گذشته نیز با رکود غیر تورمی مواجه شد. تا جایی که از نیمه دوم بهمن ماه سال گذشته بازار مسکن وارد فاز رکود تورمی شد البته این رکود از نیمه دوم بهمن ماه تا هفته اول اسفند ماه بر این بازار سایه انداخته بود.

انتظار می‌رود که شاهد ایجاد رکود تورمی در کشور باشیم
وی در ادامه افزود: از نیمه دوم اسفندماه تا امروز هنوز مشاوران املاک نتوانستند فعالیت خود را آغاز کنند، اما این در حالی است که با توجه به شرایط موجود انتظار می‌رود که شاهد ایجاد رکود تورمی در کشور باشیم که البته انتظار می رود این رکود دو رقمی چندان عدد بزرگی نباشد و زیر ۳۰ درصد باشد.

پیش‌بینی می‌شود میزان اجاره بها در سال جاری تا زیر خط تورم افزایش یابد
عقبایی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه میزان افزایش اجاره بها در سال جاری چند درصد است، گفت: پیش‌بینی می‌شود میزان اجاره بها در سال جاری تا زیر خط تورم افزایش یابد. بنابراین اگر میزان تورم را ۳۰ درصد در نظر بگیریم میزان افزایش اجاره بها از ۲۹ درصد تا ۲ درصد میتواند متغیر باشد. البته این میزان در نقاط مختلف کشور نیز متفاوت است. بدین معنا که افزایش اجاره بها در کلان شهرها به خط تورم نزدیک تر است و در مقابل این میزان در شهرهای کوچک و روستاها از خط تورم فاصله معناداری خواهد داشت و کمتر رشد پیدا می‌کند.


پیش‌بینی می‌شود که افزایش قیمت به مانند گذشته جهش گونه نباشد
وی در ادامه افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا پیش‌بینی می‌شود که افزایش قیمت مسکن در سال جاری به مانند گذشته سونامی وار و جهش گونه نباشد، اما به هر حال رشد قیمت مسکن وجود خواهد داشت که به طور حتم این افزایش قیمت در بازار اجاره نیز تاثیر گذار است.

در سال گذشته رشد قیمت مسکن از ۱۰۰ درصد عبور کرد
نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک در رابطه با بررسی دلایل افزایش بی رویه اجاره بها اظهار داشت: متاسفانه در کشور ما به دلیل اینکه بازار اجاره اصولی و حرفه ای نیست بنابراین پیش بینی وضعیت این بازار به صورت تقریبی خواهد بود. بدین معنا که بسیاری از موجران تنها از طریق مبلغ اجاره هزینه‌های زندگی خود را تامین می کند که این مسئله سبب شده میزان تورم نقش بسزایی در افزایش اجاره بها داشته باشد. از این رو زمانی که موجران می خواهند قراردادهای اجاره را تنظیم و یا تمدید کنند بحث تورم عمومی را به طور کامل مد نظر قرار می دهند. به گونه‌ای که بتوانند تمام هزینه های زندگی خود و یا بخش قابل توجهی از آن را از این طریق تامین کنند که این مسئله اجحاف در حق مستاجر است، اما باید به این نکته نیز توجه داشت که در سال گذشته رشد قیمت مسکن از ۱۰۰ درصد عبور کرد اما این در حالی است که اجاره بها تغییر چندانی نداشت و این میزان افزایش در سال گذشته به طور تقریبی ۳۰ درصد بود چرا که در غیر این صورت بسیاری از مستاجران دیگر توان ادامه زندگی در تهران و یا سایر کلانشهرها را نداشتند.

بخش قابل توجهی از مستاجران را افراد حقوق‌بگیر تشکیل می دهند
وی ادامه داد: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از مستاجران را افراد حقوق‌بگیر تشکیل می دهند و از آنجا که تا به امروز هنوز میزان حقوق کارگران مشخص نشده است بنابراین شاید زمان مناسبی برای اظهار نظر درباره افزایش میزان اجاره بها نباشد.
عقبایی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا شیوع ویروس کرونا و تقارن آن با فصل جابجایی مستاجران می تواند باعث افزایش مدت زمان اجاره شود گفت: افزایش مدت زمان اجاره را نمی توان به صورت و یا دستور به موجران ابلاغ و یا دیکته کرد چرا که این موضوع مساله توافقی بین موجر و مستاجر است.به عنوان مثال برخی از مستاجران تنها برای یک سال و یا چند ماه برای کار، درمان، تحصیل و یا موارد دیگر مجبور به زندگی در شهری هستند و بالعکس موجران نیز شاید تمایل داشته نباشند تنها برای زمان محدودی ملک خود را در اختیار مستاجر قرار دهند بنابراین افزایش مدت زمان اجاره در عمل شدنی نیست.

نام تشریح تاثیرات کرونا بر بازار مسکن
نوع محصول-خدماتتکنوساخت, مسکن تهران, اجاره مسکن تهران, اخبار مسکن تهران, اخبار مسکن اصفهان, اخبار مسکن مشهد, خبر فوری مسکن, کانال تلگرام اخبار مسکن, خبر فوری مسکن ملی, خرین اخبار مسکن ملی, اخبار مسکن 99, کرونا بر مسکن چه تاثیری می گذارد, تاثیر کرونا بر اقتصاد, قرنطینه و مسکن, مسکن در قرنطینه, سال 99 و کرونا, کرونا
Print
ارسال شده: فروردین 20, 1399,
دسته ها: اخبار, اخبار روز,
نظرات: 0,
تعداد نمایش ها: 417

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر