آپارتمان نشینی متناسب با فرهنگ ایرانی نیست

کارشناس ارشد معماری دانشگاه تهران گفت: آپارتمان نشینی متناسب با فرهنگ ایرانی نیست و باید الگوی شهرسازی با هویت و معماری بومی و محلی تعریف و اجرایی شود.


طبق گزارش تکنوساخت (Technosakht.com) و به نقل از مهر؛  عبدالرضا گلپایگانی در دومین همایش نقش معماری در سبک زندگی که دوشنبه شب در تالار بهشتی قزوین برگزار شد اظهارداشت: توجه به توسعه پایدار به عنوان حوزه ای که در آن به الزامات بافت های تاریخی و منظرهای فرهنگی به عنوان سرمایه اجتماعی اهمیت داده می شود دست یافتنی است.

 

وی اضافه کرد: معماری ایرانی سعی می کرد مصرف را به حداقل رسانده و با طبیعت دوست باشد اما در شرایط کنونی این وضعیت تغییر کرده و شهرهای ما ضمن دوری از طبعیت به محیط زیست هم اسیب می رساند.

 

گلپایگانی اظهارداشت: سوداگری مسکن، رسانه ها، مدیریت شهری، تخصصی شدن معماری، ستیز با فرهنگ خودی، کم توجهی به بافت تاریخی و ستیز با مظاهر فرهنگی خودی و تغییر الگوی حیات مرکزی از عوامل آسیب زدن به شهرسازی است.

معاون سابق طراحی شهری و معماری و شهرسازی شهرداری منطقه ۱۵ تهران اظهارداشت: تغییر فرآیند زندگی ایرانی و اسلامی، کم رنگ شدن ارتباط با طبیعت، بحران حرکت و فعالیت کودکان و سالمندان، تبدیل خانه به کالای سرمایه ای به مشکلات شهرسازی کمک کرده است.

 

وی گفت: وجود بیش از ۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در تهران در واقع پاسخگویی به سوداگری مسکن است و امروز باید شاهد توسعه آپارتمان نشینی باشیم.

 

گلپایگانی اضافه کرد: باید بپذیریم آپارتمان نشینی متناسب با فرهنگ ایرانی نیست و در دوره پهلوی اول شاهد تغییر الگوی معماری خانه از حیات مرکزی و کوشک های قاجاری به خانه حیات دار بودیم و دومین تحول تغییر الگوی مسکن به سمت آپارتمان نشینی و افزایش جمعیت شهری بودیم.

 

کارشناس ارشد معماری بیان کرد: بازکردن فضا برای رعایت ضوابط ساختمان و معماری جدید، ارتقاء بخشی به بافت تاریخی و اجرای الگوی خانه های حیات دار، تبدیل خانه به کالای مصرفی و برداشتن موانع می تواند به احیا معماری اصیل ایرانی کمک کند.

 

در این مراسم اکبر اسکندری نژاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد علی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی استان نیز حضور داشتند.

 

حاشیه: در شرایطی که مسائل مطرح شده در این همایش استفاده های کاربردی زیادی برای اعضا شوراهای شهر استان داشت تا با پیامدهای تراکم فروشی و بی توجهی به معماری اصولی آشنا شوند تنها یکی از اعضا شورای شهر قزوین و تعدادی از جوانان و علاقمندان معماری و شهرسازی در آن حضور داشتند و نبود شهرداران و اعضا شوراها از نکات قابل توجه بود.

 

بهتر است با اطلاع رسانی بموقع و الزام شوراها و شهرداران برای شرکت در اینگونه همایش هایی که می تواند زمینه ارتقاء بینش و سطح تخصصی و مهارتی منتخبان مردم را فراهم کند زمینه تصمیم گیری و برنامه ریزی اصولی تر را هموار کنیم.

نام آپارتمان نشینی متناسب با فرهنگ ایرانی نیست
Print
ارسال شده: اردیبهشت 7, 1397,
دسته ها: اخبار, اخبار روز,
نظرات: 0,
نویسنده: Anonym
تعداد نمایش ها: 603

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر