دسته بندی
پربازدیدترین اخبار

مشکلات بخش مسکن چگونه حل می‌شود؟

مشکلات بخش مسکن چگونه حل می‌شود؟

به گزارش تکنوساخت و به نقل از تسنیم،  از سال گذشته تاکنون انتشار گزارش تحولات بازار مسکن از سوی بانک مرکزی به محلی برای طرح مباحث انتقادی از این بانک آن هم از سوی رئیس اتحادیه مشاوران املاک و برخی کارشناسان تبدیل شده است.

مصطفی‌قلی خسروی در جدیدترین اظهارنظر این‌گونه به گزارش فروردین ماه بانک مرکزی درباره بازار مسکن واکنش نشان داد: «گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن را قبول نداریم.»

وی در گفت‌وگو با تسنیم،‌ افزود: متاسفانه بانک مرکزی با این گزارش‌ها، بازار را به تنش می‌کشد. نمی‌دانیم چه کسی از بانک مرکزی خواسته، گزارش تحولات بازار مسکن را منتشر کند!

وی یادآور شد: رسانه‌ها،‌ وزیر راه و شهرسازی و اتحادیه املاک در تلاش هستند تا قیمت مسکن کاهش یابد،‌ در این راستا نیز وزیر راه گفته قیمت مسکن باید ۲۵ درصد کاهش یابد که نظر ما به عنوان اتحادیه بیشتر از ۲۵ درصد است.
ئیس اتحادیه مشاوران املاک در واکنش به این مسئله که بانک مرکزی اعلام می‌کند اطلاعات را از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور استخراج کرده است،‌گفت: بانک مرکزی هیچ تعاملی با اتحادیه ندارد و ماموریت دارد بازار را به تشنج بکشاند تا بانک‌ها ورشکسته نشوند. آرزوی ما داشتن یک بانک مرکزی مستقل است؛ الان در بازار مسکن خریداران ناز می‌کنند اما بانک مرکزی به کمک بسازو بفروش‌ها کاری می‌کند فروشندگان ناز کنند.

فعالان ساخت و ساز مسکن نیز واکنشی مشابه رئیس اتحادیه املاک به گزارش‌های بانک مرکزی اما با ادبیاتی تخصصی‌تر از بازار مسکن دارند.

در این زمنیه دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان می‌گوید: در خصوص آمار معاملات مسکن آن چیزی که بدیهی است فروردین ۱۴۰۰ مانند تمام فروردین‌های سال‌های گذشته بازار مسکن تعطیل بوده،‌ضمن این‌که امسال و سال گذشته به دلیل موج سنگین شیوع ویروس کرونا باعث شده تا بنگاه‌های املاک بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا تعطیل باشند.

فرشید پورحاجت افزود: این وضعیت شوربختانه صدمات سنگین مالی را به بار آورده و مشاوران املاک نیز از این ماجرا مستثنا نبوده‌اند.

وی تصریح کرد: در این شرایط برخی فعالان بازار مسکن اظهاراتی را از تحولات این بخش بیان می‌کنند که نتیجه خروجی نامناسب از یک سری دیتاهای اشتباه است.
وی با اشاره به این‌که به نظر می‌رسد این اظهارنظرها غیرعلمی و غیرکارشناسی است، ادامه داد: یکی از انتقاداتی که به اتحادیه مشاوران املاک وارد است این‌که رئیس این اتحادیه تریبون مسکن‌های لوکس را در اختیار گرفته که شاید نشات گرفته از علاقه خاص وی باشد. مهم‌ترین مسئله بازار مسکن،‌ مسکن مصرفی مورد هدف آحاد جامعه است.

کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر این‌که به ‌عنوان انبوه‌ساز موافق تولید هر دو نوع مسکن (لوکس و مصرفی) هستیم، اضافه کرد: اولویت باید دنبال کردن تامین مسکن اقشار هدف جامعه باشد که در اینبخش متاسفانه قیمت‌ها طی سال‌های اخیر همواره افزایش یافته است.

پورحاجت با بیان این‌که باید در رابطه با کاهش قیمت مسکن مستند حرف زده شود،‌ اظهار کرد: متاسفانه همانطور که قبلا نیز گفتم در برخی مارد هزینه‌های ساخت و ساز تا ۳۰۰ درصد توسط برخی سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی افزایش یافته است. سازمان‌های نظام مهندسی با بسته‌های رنگارنگ و شهرداری‌ها در برخی موارد تا ۳۵۰ درصدنیز هزینه خدمات خود را افزایش داده‌اند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر مصالح ساختمانی نیز به شدت و بیشتر از تورم عمومی جامعه افزایش یافته است و این وضعیت ساخت و سازهای مسکن را تحت تاثیر خود قرار داده است.

وی با انتقاد از برخی مسئولان و فعالان بازار مسکن که این خصوص که نمی‌خواهند به واقعیت‌های اقتصاد توجه کنند، گفت: مشکل بخش مسکن کشور، تولیدکنندگان نیستند. اقتصاد ادبیات خاص خودش را دارد و با گفتاردرمانی نمی توانیم معضلات آنرا حل کنیم.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان بیان کرد: به دلیل افزایش قیمت‌ها، هزینه ساخت هر مترمربع واحد مسکنی متوسط به حدود ۶ میلیون تومان افزایش یافته است. این هزینه بدون احتساب هزینه‌های مربوط به مجوز،‌انشعاب و … است. به عبارت دیگر هزینه ساخت یک واحد ۱۰۰ متری در زمان حاضر به حدود ۶۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

پورحاجت تاکید کرد: با احتساب هزینه‌های جانبی، ساخت یک مترمربع واحد مسکونی حدود ۷ میلیون تومان هزینه دارد به این رقم هزینه زمین را هم باید اضافه کرد.

وی تصریح کرد: ساماندهی بازار مسکن،‌ برنامه می‌خواهد. باید طرح‌های جامع اجرا شود. قوه قضاییه، دولت و مجلس باید دست به دست هم بدهندتا بخش مسکن را به‌عنوان یکی از پیشران‌های مهم اقتصاد به حرکت درآورند.

وی با قدردانی از توجهات همیشگی رهبر معظم انقلاب به بخش تولید، گفت: ایشان یار همیشگی بخش تولید مسکن بوده‌اند، امسال نیز در نامگذاری سال جدید به این مسئله توجه ویژه‌ای داشتند. بنابراین دولت ومجلس باید به سمت بهبود فضای کسب و کار تولید مسکن حرکت کنند.
 

Print
ارسال شده: اردیبهشت 13, 1400
نظرات: 0
رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
422

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر