دسته بندی
پربازدیدترین اخبار

بادیگاردی در قاب یک شیشه

بادیگاردی در قاب یک شیشه
به گزارش تاسیسات نیوز، حدود یک سوم انرژی یک ساختمان از طریق پنجره‌ها هدر می‌رود. به همین دلیل تلاش برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها بر روی پنجره‌ها متمرکز شده است.
مطالعات زیادی برای یافتن روش‌های ذخیره انرژی صورت گرفته و نیاز به ذخیره انرژی باعث شده تا انواع جدیدی از پنجره‌های شیشه‌ای در ساختمان‌ها و همچنین در دیوارهای سالن کنفرانس در اداره‌ها به‌کار برده شود.
این تکنولوژی کاربردهای فراوانی دارد. به عنوان مثال شیشه‌ای را تصور کنید که قابلیت تغییر از حالت شفاف به حالت کدر، توسط یک کلید را داشته باشد. می‌توان از این شیشه برای پنجره خانه (در حالت نیاز به ایجاد عدم دید)، برای جلوی فروشگاه‌ها در شب و همچنین حمام استفاده کرد.با وجود اینکه استفاده از این شیشه خصوصی، هنوز متداول نشده است اما نمونه‌های زیادی در تمام دنیا وجود دارد. اما پنجره‌های هوشمند موجود، از پنجره‌های الکتروکرومیک گرفته تا پنجره‌های با ذرات معلق، همگی به کمک ما شتافته تا به طریقی هوشمند به کنترل و بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها و اماکن عمومی کمک کند.
تصور کنید که در یکی از گرم ترین روزهای آفتابی در تابستان، نور خورشید مستقیماً به اتاق شما می‌تابد و هیچ راه گریزی به جز استفاده از پنجره‌هایی با شیشه‌های دودی برای متعادل تر کردن گرما و نور اتاق ندارید. همچنین دوست دارید تا تنها زمانی که نور شدت دارد شیشه درست مانند عینک‌های فتوکرومیک دودی شوند

شیشه‌های الکتروکروماتیک دسته‌ای از شیشه‌ها هوشمند از الکتروکروماتیک‌ها بهره می‌برند. الکتروکروماتیک‌ها موادی هستند که رنگ آنها در اثر جریان الکتریکی تغییر می‌کنند. جریان الکتریسته با ایجاد واکنش شیمیایی سبب تغییرات خصوصیات مواد می‌شود و کاری می‌کند تا آنها نور را جذب یا منعکس کنند. امروزه از صنعت الکترونیک در ساخت این نوع از شیشه‌های پنجره استفاده می‌شود.نور خورشید به شیشه‌ها می‌تابد، اما از طرفی جریان الکتریکی برقرار شده، سبب می‌شود تا یون‌ها از لایه ذخیره یونی به سمت لایه هدایت یونی حرکت کرده و به لایه الکتروکروماتیکی رجعت کنند و شیشه را شفاف نمایند. با قطع الکتریسته فرایند برعکس عمل کرده شیشه مجدداً تیره می‌شود. یکی از ویژگی مواد الکتروکروماتیکی قابلیت تنظیم آنهاست به طوری که می‌توان شدت کدری آنها را با تغییر مقدار جریان تنظیم کرد.در حال حاضر شرکت های معماری مشغول بررسی راه هایی هستند تا توازنی میان حفظ حریم خصوصی فرد و ورود نور خورشید به خانه به وجود بیاورند. در همین راستا تقاضا برای ساختمان هایی با پنجره هایی الکترو کرومیک افزایش یافته است. شرکت کینسترال از سیستم شیشه هوشمندی پرده برداری کرده که خود به خود تیره می شود. این سیستم که هالیو نام دارد را می توان به طور دستی یا اتوماتیک کنترل کرد.کینسترال ادعا می کند «هالیو» در حالت عادی تفاوتی با شیشه های معمول ندارد اما هنگامیکه نور خورشید به تلویزیون می تابد یا زمانیکه فرد می خواهد اتاق تاریکتر شود، می توان آن را به دلخواه تیره تر کرد. رنگ شیشه را می توان به طور دستی و به وسیله یک پنل دیواری، برنامه موبایل، یا دستور صوتی تغییر داد، یا می توان آن را به طور اتوماتیک تنظیم کرد تا در واکنش نسبت به عواملی مانند آب و هوا، ساعت خاصی از روز یا حتی موقعیت خورشید رنگ خود را تغییر دهد.
این سیستم طیف رنگ خاکستری متنوعی دارد. بنابراین می توان رنگ های مختلفی را انتخاب کرد، مثلا می توان پنجره آشپزخانه را که رو به یک همسایه است کاملا تیره کرد و پنجره های آفتابگیر خانه را روشن نگه داشت تا داخل خانه به طور طبیعی پر نور باشد.کینسترال اعلام کرده شیشه هالیو سال آتی در برخی بازارها عرضه خواهد شد.



Print
ارسال شده: فروردین 19, 1396
دسته ها: اخبار, مسابقات
نظرات: 0
رتبه بندی این مطلب:
5/0
1585

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر