دسته بندی
پربازدیدترین اخبار

قفل نرخ سود در شروع 1400

قفل نرخ سود در شروع 1400

به گزارش تکنوساخت و به نقل از اقتصادنیوز ، روند نرخ سود در دومین هفته متوالی در 4 به علاوه یک بازار مسیری تقریبا بدون تغییر را ثبت کرد. در این میان تنها بازاری که در هفته اخیر کمی نسبت به هفته قبل خود کاهش پیداکرده، بازار ثانویه اوراق بدهی دولتی بوده است

روند صعودی نرخ سود خرید و فروش اوراق دولتی
بازار ثانویه به بازاری اطلاق می شود که در آن سرمایه گذاران اوراق بهادار یا دیگر دارایی های مالی خود را به طور غیر مستقیم از شرکتها خریداری می کنند. یعنی به جای آنکه مستقیما از خودشان بخرند از سایر سرمایه گذارانی که آن ها را خریداری کرده اند و اکنون قصد فروششان را دارند خریداری می کنند. وضعیت دادو ستد در این بازار نشان از رونق یا رکود اقتصادی کشور را خواهد داشت.

درهمین راستا بازار ثانویه اوراق بدهی دولتی نیز به بازاری گفته می شود که در آن اوراق بدهی که ماهیت تامین کسری بودجه دولت را دارند و در بازار اولیه قیمت گذاری شده اند در این بازار دادوستد می شوند. نرخ سودها و قیمت گذاری ثانویه در این بازار منوط به عرضه و تقاضا در آن می باشد.

درهمین خصوص نرخ بازده این اوراق معرف نرخ سود بدون ریسک در اقتصاد بوده و از جهتی در دیگر ابزارهای مالی معیاری برای نرخ گذاری به حساب می آید.

بررسی روند نرخ سود در بازار ثانویه اوراق دولتی درهفته چهارم فروردین 1400 نشان می دهد نرخ بازدهی نقدی اوراق برای سررسیدها از یک ساله تا سه ساله در محدوده 21 تا 22 درصد قرار داشته است.

بازار ثانویه اوراق مختص خرید و فروش اوراق دولتی است که با هدف نقد شوندگی اوراق مالی ایجاد شده است.

روند هفته گذشته نشان می دهد نرخ بازدهی یک ساله اوراق که با طی مسیری نزولی به 21 درصد در هفته گذشته رسیده بود در این هفته اندکی نزولی تر شده و در حد 20.8 درصد قرار گرفت.

اطلاعات بازار ثانویه اما  در نرخ های سود دو ساله و سه ساله روندی متضاد را شکل داده است. درهمین راستا نرخ بازدهی دوساله در بازار ثانویه با روندی صعودی در پایان هفته چهارم فروردین ماه به 21.5 درصد رسید و اندکی صعودی شد.

این روند برای نرخ بازدهی سه ساله اوراق نیز همان اوراق دو ساله در نهایت از محدوده 21 درصد فراتر رفته و در حد 22 درصد ایستاد. همانطور که مشاهده می شود از ابتدای سال جدید نرخهای بازده در کلیه سررسیدها روند نزولی داشتند اما درهفته جاری این روند متوقف شده و به نظر می رسد نرخ‌های بازده در هفته آینده صعودی باشد.

ثبات نرخ سود وام مسکن در هفته چهارم 1400
اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که مالکان آن‌ها می‌توانند بدون ایستادن درصف از بانک مسکن وام استقراض کنند.

باتوجه به اعتبار 500 هزار تومانی هر کدام از اوراق مجردها برای دریافت وام 140 میلیون تومانی خرید مسکن نیازمند خرید 280 ورق و متاهلین برای وام 240 میلیون تومانی نیازمند خرید 480 ورق خواهند بود. 

هزینه خرید این اوراق در بازار مسکن همواره در نوسان است.این نوسان قیمتی در هفته اخیر در بازه 50 هزار تا 52 هزار تومان اندکی تحرک داشت.

رفتار نرخ سود در بازار مسکن به نوعی تغییرات هزینه وام را برای متقاضیان نمودار می کند. در همین خصوص در حالیکه چهارشنبه 18 فروردین این متغیر در حد 20.2 درصد بود، در هفته اخیر بازههم پس از نوسانی اندک به میزان ثبت شده در هفته قبل رسیده و در همان حد 20.2 درصد قرار گرفت.  عدم تغییر نرخ سود نشان از روند ثابت هزینه وام مسکن در این روزها داشته است.

ثبات نرخ سود بازار باز در 11 هفته
در بازار باز در هر هفته بانک مرکزی اوراق پیشنهادی بانکها را متناسب با سیاستهای کنترلی خود در به دام انداختن نرخ سود و بهبود شرایط نقدینگی بانکها خریداری می‌کند. این فروش اوراق توسط بانکها اما شرایطی دارد.

قاعده خرید و فروش در این بازار باز گرداندن این مبلغ توسط بانکها با نرخ سودی مشخص و با سررسیدی 14 روزه است. این عمل را می توان در معنای قبض پول در هر هفته در بازار باز نامید که با کسر این مبلغ از کل تزریق هفتگی توسط بانک مرکزی در این بازار، خالص قبض و بسط پول در این مدت به دست می آید.

یکی از مسیرهای تعیین وضعیت معیشت جامعه و جلوگیری از رشد تورم، تنظیم نرخ سود در این بازار است. بنابراین می توان داد و ستد در این بازار را در جهت وضعیت معیشتی رصد کرد.

درهمین خصوص در هفته اخیر مانند هفته قبل خود قبضی در بازار صورت نگرفته و 4 هزار و 500 میلیارد تومان نیز به بانکها تزریق شد. از جهتی معاملات ثبت شده در این هفته در بازار باز حاکی از آن بود که نرخ سود توافق بازخرید در این بازار در همان حد 19.8 درصد که در هفته پیش از آن اعلام شده بود ثابت مانده است. بررسی ها نشان می دهد این یازدهمین هفته متوالی در برگزاری بازار بوده که نرخ سود بازار باز در همین حد ثابت مانده است.

ثبات نرخ سود بازار بین بانکی در هفته چهارم 1400
اگر بانکها در هر دوره مالی خود به مازاد یا کسری نقدینگی برخورد کنند برای اینکه به بانک مرکزی مراجعه نکنند در بازار بین بانکی به سراغ موسسات مالی دارای مازاد نقدینگی می روند. غالبا وام های بین بانکی سررسیدی یک هفته ای و کمتر و حتی یک شبه دارند. از این رو به این نوع استقراض بازار شبانه نیز گفته می شود.

نرخ سودی که بانکها بر مبنای آن مبلغی مشخص را به هم قرض می دهند را نرخ سود بین بانکی می گویند. این سود در  هفته اخیر نسبت به هفته قبل خود تغییری نداشته و تقریبا در همان حد 19.9 درصد ثابت مانده است.

نرخ مداخله بانک مرکزی در 5 هفته ثابت ماند
در صورتی که این استقراض کوتاه مدت از بانک مرکزی صورت بگیرد نرخ سود وام در سقف خود یعنی 22 درصد و در فاصله کوتاه زمانی ( تقریبا دو یا سه روزه ) انجام می پذیرد. به این بازار اعتبارات قاعده مند گفته می شود. 

اکنون دراین بازار پس از تزریق زیادی که تا هفته سوم فروردین صورت گرفت در هفته اخیر 26 هزار و 850 میلیارد تومان بوده است.

از آنجا که بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی بانکها همزمان در دو بازار فعالیت می کند می توان با ترکیب آنها نرخ جدیدی از مداخله بانک مرکزی را معرفی کرد.

با توجه به آنکه در هر کدام از بازارها ( بازار باز و بازار بین بانکی) هر تزریق با نرخ سودی مشخص صورت می گیرد بنابراین نرخ سود موزون بیانگر خالص مداخله بانک مرکزی در هر هفته خواهد بود.

 این رقم در هفته اخیر به 21.7 درصد رسیده که با رقم ثبت شده در پنج هفته قبل برابری داشته است.

 

 

Print
ارسال شده: فروردین 29, 1400
نظرات: 0
رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
280

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر