دسته بندی
پربازدیدترین اخبار

فراخوان مسابقه معماری ارتقاء تدریجی سرپناه خودساخته

فراخوان مسابقه معماری ارتقاء تدریجی سرپناه خودساخته

موضوع   

 

 

مسابقه معماری ارتقاء تدریجی سرپناه خودساخته در سکونت گاه های غیررسمی دومین مسابقه معماری معمارنت از مجموعه مسابقات طراحی برای لایه های کم درآمد جامعه ایران است.


 

زمان تحویل و داوری طرح ها


تاریخ ثبت نام : 30,آذر

تاریخ ارسال آثار : 30,آذر



اهداف مسابقه


 

هدف اصلی این مسابقات توجه به آن بخش از معماری است که در عرصه حرفه ای و دانشگاهی به فراموشی سپرده شده و به عبارتی در زمره نامعماری قرار گرفته است. همچنین تأکید بر مسئولیت حرفه ای و اجتماعی معماران و ایجاد دغدغه در ذهن دانشجویان و معماران جوان است تا چتر معماری، همه گروه های اجتماعی و دهک های اقتصادی پایین جامعه را هم پوشش دهد.


 


 شرایط مسابقه

 

بازدید طراحان از محله و گفتگو با شورای محله و آشنایی با اقلیم، مصالح، تجربه محلی، فرهنگ ساکنان، روش های ساخت و تجربه فردی ساکنان در ارتقاء سرپناهشان می تواند در انتخاب واحد مناسب از میان واحدهای معرفی شده توسط شورا، کیفیت طراحی و امکان تکرارپذیری آن مؤثر باشد. دیگر ضوابط و ترجیحات در ارتقاء سرپناه به شرح زیر است:

– تغییرات سطح اشغال واحد ارتقاء، در حد عرف محله

– رعایت پایداری سازه ای

– بسته و محصور بودن با در نظر گرفتن بازشوها

– ایمن سازی در بهترین شرایط ممکن در برابر شرایط جوّی، آتش سوزی، تغییرات دمایی و سروصدا

– ایمن در قبال تعرضات و مزاحمت های محیطی

– تعریف و طراحی سیستم و روش ابتکاری و خلاقانۀ ساخت، بر پایۀ ارتقاء سریع و آسان توسط خود ساکنان با استفاده از راهنمایی یا آموزش مختصر

– انطباق طرح با اقلیم مفروض و سازگار با محیط زیست

– تأمین فضای زیست، فعالیت و خواب برای حداقل خانوادۀ 4 نفر

– برخورداری از حوزۀ کوچک آشپزی

– تأمین سرویس بهداشتی، حمام و امکانات شستشوی لباس

– تأمین ورودی های برق، آب آشامیدنی و خروجی فاضلاب

– در نظر گرفتن امکان توسعه آتی و ارتقاء تدریجی

– استفاده از مواد و مصالح و عناصر محلی یا بازیافتی و همخوان با محیط زیست

– پیش بینی و تأمین امکان اشتغال خانگی در فضای سرپناه

– پیش بینی و طراحی الگوی تکرار و تکثیر و تشکیل مجموعۀ اقامتگاهی با هدف تقویت پیوندهای همسایگی، تشویق فعالیت های جمعی و ارتقاء انسجام اجتماعی پس از مشخص شدن طرح های برگزیده، طراحان 33 روز فرصت دارند تا با کمک به ساکن واحدهای مذکور، واحد مورد نظر را با مبلغ 2 میلیون تومان ارتقاء دهند. در این مدت شورای محل و گروه اجرایی در رفع مشکلات ارتقاء طرح کمک خواهند کرد.

جوایز مسابقه

پس از تأیید اجرا توسط شورای محل و دبیرخانه مسابقه، از میان طرح های اجرا شده طرح برتر در جلسه بهمن 97 اعلام نهایی شده و جوایز مربوطه در تهران اهدا خواهد شد. در جلسه فوق ضمن ارائه گزارشی از روند مسابقه و نمایش فیلم مستند مجموعه، جوایز چهار طرح برگزیدهاجراشده از چهار محله و جوایز نفرات دوم و سوم هر محله اهدا خواهد شد.

اطلاعات بیشتر

نام فراخوان مسابقه معماری ارتقاء تدریجی سرپناه خودساخته
Print
ارسال شده: تیر 24, 1397
دسته ها: اخبار, مسابقات
نظرات: 0
رتبه بندی این مطلب:
5.0
780

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر