دسته بندی
پربازدیدترین اخبار

بررسی امکان انتقال ویروس کرونا از لوله کشی ساختمان

بررسی امکان انتقال ویروس کرونا از لوله کشی ساختمان
طبق گزارش تکنو ساخت(Technosakht.com) و به نقل از ساختمانچی : با توجه به شیوع ویروس کرونا در ایران لازم دانستیم تا جنبه های مختلف را پیرامون این ویروس بررسی کرده و راه های انتقال آن و همچنین روش های پیشگیری از ابتلا به این ویروس را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم. در مطلب گذشته، روش های ضد عفونی کردن منزل در برابر ویروس کرونا را بیان کرده و شرایط ایزوله کردن خانه را بیان نمودیم. اکنون بر آن شدیم تا به سوال جدیدی که پیرامون انتشار و انتقال این ویروس مطرح شده پاسخ دهیم و این سوال این است که آیا امکان اننتشار این ویروس از طریق لوله کشی ساختمان وجود دارد یا خیر؟

در هنگ کنگ دو نفر از ساکنان یک آپارتمان که دقیقا در واحدهای بالا و پایین یکدیگر زندگی می کردند، علی رغم قرنطیه بودن، به ویروس کرونا مبتلا شدند که بلافاصله تمام ساکنان ساختمان قرنطینه شده و به جای دیگری منتقل شدند اما این امر منجر به پدید آمدن این سؤال شد که چگونه این اتفاق رخ داده و آیا ممکن است این ویروس از طریق لوله کشی به واحدهای یک ساختمان منتقل شود؟

پیشتر در سال ۲۰۰۳ و هنگامی که ویروس حاد تنفسی یا سارس شیوع پیدا کرده بود، مشخص شد که این ویروس از طریق فاضلاب سرویس های بهداشتی منتقل می شود. گرچه سارس بسیار حادتر از ویروس کوید ۱۹ است و تاثیر بسیار زیادی بر دستگاه گوارش می گذارد اما سارس و کوید۱۹ هر دو در یک دسته قرار می گیرند. بنابراین محققان تصمیم گرفتند تا امکان انتقال ویروس کوید ۱۹ از طریق لوله ها را نیز بررسی نمایند.
با شروع بررسی ها و چک کردن ساختمان و لوله کشی آب و فاضلاب آن مشخص شد که لوله کشی خانه ای که دومین مبتلا در آن زندگی می کرده تعمیر و تعویض شده است. اما این موضوع چگونه توانسته موجب انتقال ویروس شود؟

اگرچه بررسی ها پیرامون این موضوع هنوز ادامه دارد اما محققان می گویند ممکن است در اثر اتصالات اشتباه در لوله کشی ساختمان این ویروس انتشار پیدا کند چرا که اگر لوله کشی درست اجرا نشده باشد و یا قسمتی از آن دارای ترک یا شکستگی داشته باشد ممکن است ویروس از لوله ها خارج شده و از این طریق انتقال یابد.
حتی اگر این امکان وجود داشته باشد که ویروس از طریق لوله منتقل شود باز هم این راه شایع ترین راه برای انتقال ویروس کوید-۱۹ نیست و ابتلا به این بیماری از طریق لوله کشی بسیار نادر است، هم چنین لازم به ذکر است شایع ترین راه ابتلا به ویروس کرونا قطرات تنفسی فرد مبتلاست که می بایست برای جلوگیری از انتقال آن، هر کسی فاصله اش با دیگری را حفظ نموده و در حین عطسه و سرفه از دستمال کاغذی استفاده کند و بلافاصله آن را در سطل زباله درب دار بیندازد و یا در صورت عدم دسترسی به دستمال کاغذی، با دست جلوی دهان را گرفته و پس از آن دست ها را ضدغونی کرده و بشوید. در ادامه لازم می دانیم تا یک سری نکات که رعایت آن ها در منزل می تواند در کنترل این ویروس موثر باشد را یادآوری نماییم:
برای رعایت بیشتر نکات بهداشتی توصیه می شود که مرتبا از مواد ضد عفونی کننده در سرویس بهداشتی و حمام استفاده شده و موادی پایه الکلی یا پایه وایتکس درون لوله های سرویس های بهداشتی ریخته شوند. این کار علاوه بر پاکسازی سرویس های بهداشتی محل را ضد عفونی می کند.

دقت داشته باشید که بهتر است ابتدا محل را تمیز کرده و سپس آن محل را ضدعفونی نمایید. چرا که بدین ترتیب امکان رشد عفونت ها بسیار کم می شود. پس در مرحله اول تمیز کنید و در محله دوم ضدعفونی نمایید. در این حین به نوشته های روی شوینده ها نیز دقت کنید تا بتوانید حداکثر تمیزی را فراهم نمایید.

در تمیز کاری ها حتما ار دستکش استفاده نمایید. بهتر است بدین منظور دستکش یکبار مصرف استفاده کنید و پس از اتمام تمیز کاری دستکش ها را داخل سطل زباله درب دار بیندازید. اما در صورتی که از دستکش معمولی استفاده می کنید آن ها را کاملا ضد عفونی نموده و سعی کنید در حین در آوردن دستکش ها قسمت بیرونی آن با پوستتان برخورد نداشته باشد.

مرتبا سطوحی مانند گوشی تلفن، دسته کلید، تلفن همراه، دستگیره درب، شیرآلات و سطوحی که بیشتر در معرض برخورد و لمس شدن هستند را ضد عفونی نمایید. البته این مورد بدین معنی نیست که نیازی به پاکسازی سایر سطوح نیست بلکه تنها به معنی اهمیت بسیار بالای ضد عفونی کردن سطوح پر استفاده است.

لازم به ذکر است شست و شو لباس ها نیز بسیار حائز اهمیت بوده و برای انجام این کار بهتر است از آب گرم استفاده شود چرا که این ویروس در گرما آسیب پذیر است.علاوه بر موارد ذکر شده، زمانی که برای خرید های ضروری به خارج از خانه می روید با حفظ تمام نکات بهداشتی خریدهایتان را وارد خانه نکنید بلکه ابتدا در صورت امکان آن ها را در پشت درب ضدعفونی کرده و در صورتی که امکان این کار وجود ندارد موارد را داخل سبدهای مخصوص ریخته، به داخل خانه آورده  و سپس آن ها را شست و شو دهید.
ضمن آرزوی صحت و سلامت برای مردم امیدواریم با رعایت توصیه های بهداشتی هر چه سریع تر این بیماری عبور کنیم.
نام بررسی امکان انتقال ویروس کرونا از لوله کشی ساختمان
نوع محصول-خدماتاخبار روز, تکنوساخت, کرونا, ویروس کرونا در ایران, کرونا چیست, کرونا در جهان, کرونا در ایران, کرونا ویروس, اخبار کرونا در ایران, کرونا ایران, کرونا در مازندران, کرونا ویروس در ایران, کرونا ویروس چیست, کرونا در تاسیسات ساختمان, ساختمان و کرونا, ضدعفونی کردن دست ها, الکل 70 درصد,ویروس کرونا در تهران,قر
Print
ارسال شده: اسفند 21, 1398
نظرات: 0
رتبه بندی این مطلب:
5/0
453

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر