نحوه ضد آب کردن چوب برای کاربرد در فضای باز؛ همراه با جزئیات

ضد آب کردن چوب می تواند از آن در شرایط مختلف آب و هوایی محافظت کند و امکان استفاده از وسایل چوبی را در جاهایی مثل حیاط یا باغچه برای ما میسر سازد. معمولا از چوب در دکوراسیون فضای بیرونی که در اختیار داریم، استفاده می کنیم.
به طور کلی، از چوب در بخش های مختلف استفاده می شود: از در و پنجره گرفته تا مبلمان باغی، همگی از چوب ساخته می شوند.
در عین حال، توجه داشته باشید که اگر اقدامات محافظتی لازم را برای چوب انجام ندهیم، کاربرد آن همزمان که زیبا است، به همان اندازه نیز می تواند خطرناک باشد.
همگی این واقعیت را می دانیم که زیبایی و بافت کلی چوب تحت تاثیر شرایط مختلف آب و هوایی دستخوش تغییر می شود.
برای مثال، اگر چوب به نحوی در تماس با آب قرار بگیرد، آن را جذب کرده و واکشیده می شود.
حفظ و نگهداری چوب در فضاهای بیرونی بدین معنا است که قطعات چوبی در معرض اشعه های شدید خورشیدی، نم، رطوبت و حتی یخبندان زمستانی قرار می گیرند.
تحت این شرایط طول عمر چوب کوتاه تر می شود؛ چراکه تاب برداشته، واکشیده می شود، می پوسد و تغییر رنگ می دهد.

Image

انتخاب چوب با کیفیت
طول عمر هر محصولی با توجه به کیفیت مواد تشکیل دهنده اش تعیین می شود. انواع مختلفی از چوب در بازار موجود هستند که شرایط سخت آب و هوایی را تحمل می کنند و دوام بالایی دارند. بنابراین فرقی نمی کند که مشغول خرید مبلمان باغی باشید یا چوب برای نمای خارجی ساختمان.
در هر صورت، باید در ابتدا چوب مورد استفاده در ساخت آن محصول را ارزیابی کنید. شاید محصولات باکیفیت، گران قیمت باشند؛ اما به جای اینکه هر دو یا سه سال یکبار آنها را تعویض کنید، با یک بار سرمایه گذاری، برای همیشه خیالتان راحت می شود.
در این یادداشت، چند گونه چوبی مناسب کاربرد در فضای باز را معرفی می کنیم. سپس در مورد روش های ضد آب کردن چوب صحبت می کنیم.
چوب تیک
شاید لازم باشد برای این چوب هزینه بیشتری بپردازید؛ اما با خرید آن، استحکام و دوام مورد نظرتان را تضمین می کنید. تیک، گونه چوبی متداولی برای ساخت مبلمان، درب و غیره است.
چوب سدار
این گونه چوبی عمدتا از مالزی وارد می شود و به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارد.
چوب رُزوود
این چوب برای کاربردهای بیرونی انتخابی عالی است؛ چراکه تحمل خوبی به تغییرات دمایی دارد و نسبت به آن آسیب پذیر نیست. همچنین، مقاومت ذاتی نسبت به موریانه دارد.
چوب های رنگ شده
این چوب ها به قدری مستحکم و مقاوم هستند که نسبت به آسیب های محیطی دوام می آورند. نیاز کمتری به تعمیر و نگهداری دارند و برای ساخت مبلمان و صنایع دستی چوبی، مناسب هستند.
چوب سال وود
سال وود یکی از گونه های بومی شمال هندوستان است. بیشتر در ساخت درب، تیرهای چوبی و غیره کاربرد دارد.
این چوب نسبت به آب و موریانه مقاوم است. به همین دلیل، انتخاب با کیفیتی برای فضای باز محسوب می شود.
روش های محافظت از چوب برای کاربرد در فضای باز
صاحب خانه ها برای حفاظت از لوازم چوبی فضای باز در برابر گرمای سوزان خورشید، باران شدید یا رطوبت زیاد، از روش های مختلفی استفاده می کنند. در بخش زیر، چند نمونه از اقدامات حفاظتی برای انواع چوب را بیان می کنیم.
ضد آب کردن لوازم چوبی در فضای باز
ضد آب کردن سطح چوب، موثرترین و بهترین راه برای حفاظت طولانی مدت از چوب آلات فضای خارجی نسبت به شرایط شدید آب و هوایی است.
این کار به صورت مرحله به مرحله انجام می شود و فرآیندی زمان بر است.

Image

مرحله 1
در اولین گام، چوب باید برای فرآیند ضد آب سازی آماده شود. برای شروع، از کاغذ سنباده خشن برای صاف و یکنواخت کردن سطح و حذف ناهمواری های آن استفاده کنید. پس از آن، از کاغذ سنباده نرم برای صاف کردن سطح استفاده کنید.
در نهایت سطح چوب را با یک دستمال پاک کنید تا ذرات اضافی حاصل از سنباده زنی را از روی سطح پاک کنید.
در مبلمان جدید لازم نیست این مرحله انجام شود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که با استفاده از کاغذ سنباده یا یک دستمال، سطح چوب را به خوبی تمیز کنید.
مرحله 2
این مرحله به قدری مهم است که کیفیت فرآیند ضد آب کردن در آن مشخص می شود. می توان از انواع درزگیر موجود در بازار با توجه به نوع یا هدف کاربرد استفاده کرد.
از درزگیر چوب دریایی برای حفاظت از چوب در فضای باز نسبت به اشعه های آسیب زای خورشید، آب باران و رطوبت، استفاده می شود؛ اما اگر این درزگیر در دسترس نباشد یا نخواهید از آن استفاده کنید، چوب را رنگ کنید.
حتما از رنگ مناسب برای کاربرد در فضای باز برای رنگ کردن چوب استفاده کنید.
مرحله 3
این درزگیر یا رنگ با در نظر گرفتن محدودۀ مورد نظر، به دو روش استفاده می شود. اگر باید سطح بزرگی را پوشش دهید، از تفنگ اسپری استفاده کنید تا کارتان راحت شود و در زمان کمی بتوانید این کار را انجام دهید.
برای سطوح کوچک نیز از قلم مو استفاده کنید. در این مورد، باز هم می توانید از تفنگ اسپری استفاده کنید.
مرحله 4
وقتی تمام شرایط را برای شروع کار مهیا کردید، باید اولین پوشش آب بندی یا رنگ را اعمال کنید. با کمک قلم مو یا تفنگ اسپری، پوشش یکنواختی از درزگیر را روی سطح صاف چوب اجرا کنید.
باید پس از فرآیند پوشش دهی مطابق راهنمای روی برچسب محصول، بین 4 تا 10 ساعت صبر کنید تا خشک شود.
مرحله 5
برای اینکه سطح چوب کاملا ضد آب شود، باید بعضی از درزگیرها را در چندین لایه روی سطح اعمال کنید. صبر کنید تا اولین لایه خشک شود. سپس از کاغذ سنباده نرم یا سیم ظرفشویی استفاده کنید تا
سطح چوب را دوباره سنباده بزنید و کمی زبر کنید. به این ترتیب، برای پوشش دوم آماده می شود.
مرحله 6
حالا وقت آن رسیده که لایه های بیشتری از درزگیر یا رنگ را اجرا کنید. همیشه پوشش دهی سطح باید یکنواخت باشد. همچنین، پس از اجرای هر لایه روی سطح، باید مدت زمان مشخصی را صبر کنید تا رنگ یا درزگیر خشک شود.
ولی همیشه یادتان باشد که برای خشک شدن هر لایه نسبت به لایه قبلی، باید زمان بیشتری صبر کنید. پس از خشک شدن هر لایه، سطح را تمیز کنید و لایه های بعدی را تا لایه آخر، یک به یک اعمال کنید.
مرحله 7
در این مرحله، کارتان به پایان می رسد. قبل از اینکه از مبلمان یا قطعات چوبی استفاده کنید، صبر کنید تا کاملا خشک شود.
رنگ آمیزی چوب برای کاربرد در فضای باز
فرآیند رنگ آمیزی نیز مشابه ضد آب کردن انجام می شود:
مرحله 1
سطح چوب را سنباده بزنید تا ناهمواری های آن برطرف شوند.
مرحله 2
رنگ مورد نظرتان را با توجه به رنگ وسیلۀ چوبی تان انتخاب کنید.
مرحله 3
در ابتدا از یک لایه پرایمر بر پایه روغن استفاده کنید. سپس صبر کنید تا خشک شود. پس از آن، دو لایه پرایمر بر پایه آب را روی سطح اعمال کنید. قبل از اینکه روی آن را رنگ بزنید، صبر کنید خشک شود.
مرحله 4
حالا می توانید رنگ مورد نظرتان را روی سطح چوب بمالید. اما سطح باید صاف باشد. در غیر این صورت باید سطح را در ابتدا با روش هایی مانند سنباده زنی صاف و یکدست کنید.
پس از اینکه سطح آماده شد، حداقل از سه لایه رنگ روی سطح چوب استفاده کنید و صبر کنید تا کاملا خشک شود.
مرحله 5
برای اینکه فرآیند رنگ آمیزی را تمام کنید، از دو پوشش پلی یورتان با کاربرد خارجی روی آن استفاده کنید. پس از اتمام کار، چند روز از مبلمان یا لوازم چوبی استفاده نکنید.
استفاده از روکش برای مبلمان
یکی دیگر از روش های آسان برای محافظت از چوب در فضای باز، پوشاندن آن با روکش های محافظتی است. بدین ترتیب، چوب تحت تاثیر شرایط محیطی و آب و هوایی آسیب نمی بیند. معمولا جنس روکش ها از پلی استر، وینیل یا کنواس است. این مواد ضد آب هستند و نسبت به اشعه فرابنفش مقاومند. همیشه روکشی را انتخاب کنید که وسایلتان را به طور کامل بپوشاند و از آن در برابر هوازدگی محافظت کند.
تغییر موقعیت ها
این کار بیشتر یک اقدام مراقبتی است تا محافظت چوب از هوازدگی. انتقال مبلمان یا نیمکت های در معرض تابش مستقیم آفتاب به مکانی دیگر، یا جابجایی آنها به مکانی امن و در سایه قبل از بارش باران به افزایش طول عمر آن کمک می کند.
سخن آخر
ما توانایی تغییر شرایط آب و هوایی را نداریم؛ اما می توانیم از وسایلمان محافظت کنیم. ایده ها و روش های زیادی هستند که به ما کمک می کنند تا از چوب در تمام شرایط آب و هوایی محافظت کنیم. با ضد آب کردن چوب می توانیم با خیال راحت از مبلمان و نمای چوبی در فضای باز استفاده کنیم.

Print
ارسال شده: اردیبهشت 25, 1400,
نظرات: 0,
تعداد نمایش ها: 1968

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر