کلمات کلیدی:
رتبه بندی این مطلب:
.6

نقش پرده در دکوراسیون

انتخاب پرده نقش به سزایی در دکوراسیون داخلی منزل داشته است . 
انتخاب پرده معیارهایی دارد از جمله : جنس ، رنگ ، طرح و اینکه پرده برای چه مکانی قرار است انتخاب شود . 
همانطور که قبلا هم اشاره شده گفتیم : طراحی دکوراسیون داخلی به سلیقه و ذوق شما بستگی دارد.

انتخاب رنگ های روشن بی شک خانه را بزرگتر از آنچه که هست نشان میدهد.
حال اینکه پرده برای کدام قسمت خانه انتخاب شود جای بحث دارد .پرده ی مناسب آشپزخانه بی شک باید جنسی داشته باشد که طی دفعات شستوشو حالت خودش را از دست ندهد . 
چرا که آشپزخانه به دلیل داشتن ذرات معلق بیشتر قاعدتا زودتر و بیشتر از پرده های دیگر کثیف میشود .
و مسیله که امروزه همه با آن درگیر هستند کوچک بودن فضا ست اگر شماهم از آن دسته هستید از پرده هی ضخیم  برای آشپزخانه استفاده نکنید چون این پرده ها باعث کوچک تر نشان دادن فضا می شوند. و همچنین سعی کنید از پردهی سبک برای آشپزخانه استفاده کنید که شستشوی راحتی داشته باشند.  

بهترین گزینه پرده های لورداپه هستند.


اگر پرده را برای اتاق خواب بخواهید باید به این نکته توجه داشته باشید که این اتاق خواب چه کسی ست با چه سنی ؟ 
چراکه اتاق خواب کودک باید از پرده هایی با رنگ ها و طرح های شادتر استفاده کرد ، نکته ای که باعث بزرگتر  شدن فضای داخلی اتاق خواب می شود این ست که شما پرده را عرض تر و بالا تر از چهارچوب نصب کنید.و بهترین قسمت انتخاب پرده پذیرایی است . 
چراکه پرده ی این قسمت خانه بیشار از بخش های دیگر مورد توجه است و همچنین بیشتر در معرض دید قرار می گیرد. 
بنا براین برای انتخاب پرده این قسمت اکثرا از دو یا سه مدل پارچه استفاده می شود که باید دقت داشت ،این مدل های انتخابی از نظر رنگ و یا مدل و طرح هماهنگ باشند.

باید به این نکات هم توجه کنید که اگر خانه اتان جنوبی ست و نور کمی دارد باید از پرده های رنگ روشن استفاده کنید پرده هایی که نور از آن عبور کند انتخاب ماسبی ست. مانند پارچه توری و یا پارچه ها حریر.

- اگر پارچه ای انتخاب کرده اید احتمال این را دارد که آب برود و کوچک شود میتوانید یک روز کامل آن را در آب و دوقاشق نمک خوراکی بخیسانید و بعد برای دوخت و نصب آن برنامه ریزی کنید. 

راهی برای اتو نزدن پرده هایتان ایناست که آن ها را نم دارآویزان کنید .با این کار پرده ها بعد از شستشو خشک می شوند و هم چروک هایی که دارن  برطرف می شوند و شما را از اتو کردن پردها خلاص می کند. 
 
برای اینکه پرده ها بعد از شستشو حالت قبلشان را از دست ندهند وقتی گیره ها را در میاورید جای آن ها را با ماژیک علامت بزنید تا بعد از شستشو هم گیره ها را مثل قبل وصل و نصب کنید. 

خوش سلیقه ها می دانند که پرده هارا باید به گونه ای انتخاب کنند که به طرح و رنگ آن ها با دکوراسیون خانه اشان ست باشه . 

در نتیجه موقع خرید و انتخاب پرده این نکته را به یاد داشته باشید که پرده ها با مبل ،فرش و تابلوهای شماهماهنگی داشته باشد . 
اگر بخواهید میتوانید بایک تضاد رنگی فضایی چشمگیر را خلق کنید ست کردن رنگ سفیدبا رنگ هایی مانند قرمز ،سورمه ای ،آبی و... میتواند فضایی بینهایت شیک و چشمگیر را به وجود آورد . بنابراین شما لازم نیست همه چیز یک رنگ و خسته کننده باشد با کمی حوصله و سلیقه خانه اتان را به نام خودتان می کنید. 
دقت داشته باشید که هرچه طرح های انتخابی شما ساده تر باشد خیلی تأثیر گذار تر خواهد بود . 


پرده‌ها یکی از عناصر مهم در دکوراسیون منزل به شمار می‌آیند و به خانه فضایی متفاوت می‌بخشند، از این‌رو انتخاب پرده بسیار حائز اهمیت است. پرده‌ها علاوه بر اینکه یک حریم خصوصی برای شما ایجاد می‌کنند ، به فضای پیرامون شما گرما و انرژی نیز می‌بخشد. به همین علت باید پرده را هماهنگ و متقارن بادکوراسیون داخلی منزل (کلاسیک، سنتی، مدرن) انتخاب کرد، به عبارتی تعیین طرح، نقشه، جنس و بافت پرده بسیار مهم است و باید با تدبیر و ظرافت صورت گیرد . برای هر یک از قسمت‌های خانه باید پرده خاصی در نظر بگیرید. اتاق پذیرایی یکی از قسمت‌های مهم و در دید خانه است، به این علت انتخاب صحیح آن از اهمیت بالایی برخوردار است. در اتاق پذیرایی اصولا پرده‌ها را در قالب ترکیبی از والان، پرده اصلی و پرده آستری چیدمان می‌کنند. اصولا رنگ پرده نشیمن را از میان رنگ‌های سفید، شیری، کرم، بژ و قهوه‌ای انتخاب می‌کنند مگر دکوراسیون داخلی از رنگ هایی باشد که رنگ‌های شاد است و پرده‌ها را نیز در همان طرح و رنگ انتخاب کنند. اگر در خانه‌ای زندگی می‌کنید که سقف آن کوتاه است، برای بزرگ جلوه دادن آن می‌توانید چوب پرده‌ها را بالاتر از حد معمول نصب کنید. پرده‌ها هرچقدر بالاتر نصب شوند، خانه بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. در خانه‌های کوچک برای بزرگ‌تر به نظر رسیدن خانه می‌توانید پنجره‌ها را یکسره کنید و اگر پنجره‌تان کوچک است می‌توانید از پرده یکسره بهره ببرید. در پنجره‌های کوتاه از پرده‌هایی استفاده کنید که طرحی ساده دارند و تنها قسمت انتهایی آن طرحدار است ولی در پرده‌های بلند می‌توانید در قسمت بالایی نیز طرح‌های برجسته طراحی کنید.

در انتخاب پرده برای اتاق خواب نیز باید از ظرافت خاصی پیروی کنید. برای دکوراسیون پرده اتاق خواب می‌توانید در فصل‌ها مختلف از جنس و بافت متفاوتی استفاده کنید، برای مثال در تابستان می‌توانید از پرده‌های نازک و حریری استفاده کنید تا هم گرمای کمتری بگیرید و هم حس خنکی به فضا ببخشد. برای زمستان هم می‌توانید از پرده‌های کلفت با جنس مخمل و رنگ‌های گرم استفاده کنید. در تابستان، رنگ‌های سفید، کرم، شیری و گلبهی استفاده کنید، در زمستان نیز تلفیق رنگ‌های جوهری و فیروزه‌ای، قهوه‌ای و زرد، قرمز و بژ می‌تواند غوغا کند.
برای کودکان و نوجوانان نیز باید انتخاب بسیار دقیق و ظریفی داشته باشید، زیرا رنگ‌ها به شدت بر روحیه و هوشمندی کودکان تاثیرگذارند. کودکان برای داشتن روحیه شاد، نیاز به رنگ‌های پرانرژی، گرم و خلاق دارند. ترکیب رنگ‌های آبی، زرد، سبز و بنفش برای کودکان و نوجوانان، رویایی و بی‌نظیر است.
آشپزخانه نیز یکی دیگر از قسمت‌های خانه است که نیازمند انتخابی صحیح برای پرده است. آشپزخانه نیازمند پرده‌ای است که رنگ آن اشتها را تحریک کند و پرانرژی باشد، مانند رنگ‌های نارنجی، قرمز گوجه‌ای و زرد. از پرده با رنگ‌های خنثی و سرد به شدت اجتناب کنید. در انتخاب پرده آشپزخانه به رنگ دکوراسیون ، نوع چیدمان و میزان نورگیری دقت کنید. برای پرده‌های آشپزخانه می‌توانید پرده‌هایی از جنس حصیر، بامبو و پرده‌های رولی و کنف نیز استفاده کنید. در نهایت، پرده‌های آشپزخانه باید، ساده، شیک و هماهنگ با دکوراسیون داخلی آشپزخانه باشد. اگر دیوارهای آشپزخانه‌تان کاملا سفید است می‌توانید از پرده ساده با طرح‌های گلدار استفاده کنید، این پرده جلوه بیشتری نیز به فضا می‌بخشد.
یکی از مکان‌هایی که نیاز به پرده دارد، سرویس بهداشتی و حمام است . در حمام و سرویس بهداشتی از پرده‌هایی استفاده کنید که دارای مقاومت است. جنس شید و تور برای حمام و سرویس بهداشتی بسیار مناسب است

نکات مهم در مورد انتخاب پرده

فضاهای مختلف خانه ما بر‌خلاف اصطلاح رایج‌، فقط یک چهار دیواری صرف نیستند‌حتما حداقل بخشی از یکی از دیوارها را پنجره‌ای اشغال کرده است که با توجه به نمای خارج از پنجره‌، نقش مهمی‌در فضای داخل اتاق دارد‌. علاوه بر این، انتخاب پرده مناسب برای این پنجره آن هم به عنوان یکی از سطوح بزرگ اتاق‌، در دکوراسیون فضا بسیار موثر است‌. به طور کلی یکی از عملی‌ترین و راحت‌ترین راه‌های ایجاد تغییرات دکوراسیونی در فضای خانه تعویض پرده است‌. چرا که با هزینه کم هم می‌شود پرده نو خرید و پرده نو یعنی شما پوشش سطحی هر چند کوچک از اتاقتان را تغییر داده‌اید‌. ولی این که چه پرده‌ای برای آن محیط بهتر است و فضا را زیبا‌تر می‌کند خودش داستانی دارد که در اینجا به آن می‌پردازیم‌:

 بدون والان بدوزید

 وقتی قسمتی از بالای پرده زیر سقف کاذب و یا قاب پرده می‌رود دیگر لازم نیست شما یک والان هم برای آن در نظر بگیرید‌. آویزان کردن پرده‌های کناری که به دکور معروف است‌، این ترکیب را کامل می‌کند‌.

 پارچه را با نورهای مختلف امتحان کنید

 حواس‌تان باشد رنگ پارچه پرده‌ای که شما در فروشگاه دیده‌اید لزوما همان رنگی نخواهد بود که شما در خانه خواهید دید. بنابراین هنگام انتخاب پارچه به نور فضای خانه‌تان توجه کنید و از فروشنده بخواهید چراغ‌های متمرکزش را خاموش کند تا شما در نور غیر‌مستقیم هم رنگ پارچه را ببینید‌. البته بهتر است که روز برای خرید پرده اقدام کنید تا هر دو نوع نور در دسترس باشند‌.

 بین پنجره‌ها تابلو بزنید

 وقتی که شما روی یک دیوار بزرگ دو پنجره کنار هم دارید و بین آنها هم دیوار کوچکی وجود دارد‌، می‌توانید دو پرده جداگانه آویزان کنید و روی دیوار میان دو پنجره هم تابلو و یا شمعدان دیواری نصب کنید‌. شما حتی می‌توانید با توجه به عرض دیوار میانی یک بوفه هم آنجا قرار دهید .

 پنجره‌ها را به هم وصل کنید

 اگر روی یکی از دیوارهای شما دو پنجره با فاصله از هم وجود دارد‌، برای عریض‌تر شدن فضای پذیرایی برای مجموع پنجره‌ها و دیوار وسط یک پرده بزرگ بزنید‌. به این ترتیب ابهت فضا بیشتر خواهد بود‌. البته بهتر است این پرده را دو تکه در نظر بگیرید چرا که شما می‌توانید پنجره‌ها را راحت باز کنید و موقع شستشو هم با مشکل کمتری مواجه شوید‌. اگر مشکل شما برای انجام این کار این است که نگران مشخص بودن محل اتصال دو تکه به هم هستید‌، پرده را به جای چین دادن به صورت

پیلی دار بدوزید‌.

 حتما آستری بزنید

 درست است که معمولا آستری را برای جلوگیری از ورود تابش شدید نور خورشید و همچنین جلوگیری از اشراف همسایه‌ها‌ی روبه‌رویی به فضای داخل خانه‌، آویزان می‌کنند ولی یادتان باشد حتی اگر هیچ کدام از این مشکل‌ها را هم نداشته باشید‌، باید آستری بزنید‌. چرا که شب که هوای بیرون تاریک می‌شود‌، اگر زیر پرده تور یا حریر آستری سفید آویزان نکرده باشید‌، تیرگی فضای بیرون پرده را سایه‌دار و نا‌زیبا می‌کند‌.

 نقش روی نقش نیندازید

 اگر تصمیم گرفتید که به ترکیب پرده‌تان دکور هم اضافه کنید‌، به این موضوع مهم توجه داشته باشید که هر دو پارچه حریر و ضخیم را طرح‌دار انتخاب نکنید چراکه فضا را شلوغ می‌کند. اگر پارچه طرح‌دار دوست دارید‌، پارچه دکورهای کنار پرده را طرح‌دار تهیه کرده و پارچه حریر را به یکی از رنگ‌های روشن موجود در طرح انتخاب کنید‌.

 یک رنگ از محیط بگیرید‌

 اگر می‌خواهید در محیط پذیرایی‌تان پرده رنگی بزنید‌، رنگ را از ترکیب رنگ های به کار رفته در دکوراسیون فضای پذیرایی انتخاب کنید‌. البته رایج‌ترین کار این است که شما رنگ دکورها را تیره‌تر یا تند‌تر انتخاب کنید و حریر را به لحاظ رنگی هماهنگ با آن بخرید‌. البته امروز حریر‌های رنگی متنوعی هم به بازار آمده‌اند‌. اگر همه اجزای مبلمان‌تان رنگ سفید یا روشن دارد می‌توانید پرده را تیره تر انتخاب کنید‌.

 پرده‌ای با همان سبک دکوراسیونی بزنید

 برای پرده پنجره فضای پذیرایی هم مانند دیگر محیط‌های خانه - فارغ از تنوع موجود میان پارچه‌ها - مدل‌های مختلفی وجود دارد ولی یادتان باشد مدل و یا حتی پارچه انتخابی برای پرده باید با سبک دکوراسیون فضای مورد نظرتان هماهنگ باشد‌. در فضایی که مدرن است و مبلمان و دیگر لوازم دکوراسیونی مدرن انتخاب شده است هیچ وقت پرده‌ای کلاسیک همراه با ریشه نخرید‌. این موضوع برای فضای کلاسیک هم صدق می‌کند‌.

 روی دیوار دکور بزنید

 اگر نور فضای مورد نظرتان کم است ولی دوست دارید طرفین پرده محیط‌تان دکور با پارچه‌ای ضخیم هم بخورد‌، در صورتی که دو طرف پنجره دیوار خالی وجود دارد‌، ریل پرده را بزرگ‌تر نصب کرده و دکورها را در واقع روی دیوار نصب کنید تا فضایی از پنجره را اشغال نکرده و جلوی نور را نگیرند‌.

برای پنجره کوتاه پرده بلند بخرید

 حتی اگر پنجره پذیرایی خانه‌تان قدی نیست و به صورت نیمه است‌، دلیل بر این نمی‌شود که شما حتما مجبورید پرده‌ای با همان ارتفاع آویزان کنید‌. شما حتی برای این نوع پنجره‌ها هم می‌توانید پرده‌های قدی بیاویزید‌‌. این را بدانید پرده قدی علاوه بر اینکه ارتفاع سقف و دیوار را بلندتر جلوه می‌دهد‌، فضا را رسمی‌تر می‌کند‌. شما حتی می‌توانید با وجود پنجره نیمه‌، قد پرده‌تان را از حد معمول هم یک متر بلند‌تر بگیرید و مقداری از پرده را روی زمین پهن کنید‌. به این ترتیب ابهت پرده زیادتر شده و فضا کلاسیک‌تر خواهد شد‌.

Print
نقش پرده در دکوراسیون
ارسال شده: مهر 2, 1396,
نظرات: 0,
نویسنده: فراسی
تعداد نمایش ها: 9268
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید