کلمات کلیدی:
رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

طرح نهایی مرکز اجتماعات صدرا از استودیو کارند

پس از برگزاری مرحله اول مسابقه، در جلسه مشترک با هیات داوران طرح پیشنهادی مورد نقد و بررسی قرار گرفت. در میان نکات مطرح شده، لزوم سایه اندازی، امکان ایجاد فضای جمعی، اتصال با جبهه شمالی (منطقه مسکونی مهر) و تعریف مشخص صفه طراحی شده، مواردی بودند که برای ارتقا و تکمیل طرح در مرحله دوم پیشنهاد شدند.

طراحان به منظور پیشبرد طرح در جستجوی راه حلی برآمدند که همزمان علاوه بر پاسخ گویی به نکات مورد نظر داوران، میزان نفوذپذیری پروژه را افزایش داده و به طرح انسجام بخشد. در میان الگوهای فضایی معماری گذشته، الگوی بازار به عنوان عنصر سامان دهنده با چندین کارکرد، مورد بررسی قرار گرفت. راسته بازار به عنوان ستون فقرات شهرهای گذشته جریانی پویا و زنده است که با فراهم آوردن مسیری واضح، مجموعه های چند منظوره افقی را ساماندهی می کند و این امکان را ایجاد می کند تا دیگر کاربری ها از آن منشعب شده و در کنار آن رشد کنند. همچنین بازار به عنوان محوری اقتصادی منجر به ارتقا اقتصاد محلی ـ عشایری می گردد و توجیه اقتصادی احداث پروژه را افزایش می دهد. از سویی دیگر با ترکیب بازار و باغ و مسقف کردن و بالا بردن درجه محصوریت می توان به مسایل اقلیمی (به خصوص سایه اندازی) در مجموعه پاسخ گفت.

بر این مبنا، دو محور ساماندهی در مرحله اول (شمالی ـ جنوبی و شرقی ـ غربی) به عنوان دو راسته تجاری-کارگاهی در نظر گرفته شدند. این دو محور صفه را به 4 بخش تقسیم نمودند، 4 بخشی که می بایست به اجزا کارکردی مجموعه اختصاص یابد و در عین حال امکان فازبندی آن را فراهم آورد. محور شمالی-جنوبی تا شمال سایت مجموعه امتداد پیدا کرد تا امکان اتصال مجموعه به مجتمع های مسکونی مهر فراهم شود. درادامه، صفه در جهت محور شمالی-جنوبی شکافته شد تا امکان ایجاد بازار ـ باغ در سطح زیرین آن فراهم شود.

از سویی دیگر دو حیاط شرقی و غربی که در طرح مرحله اول در نظر گرفته شده بودند، این بار در داخل صفه فرو رفته و محصوریت آنها افزایش پیدا کرد. در عین حال اتصال آنها به هر دو محور و سقف پلکانی صفه فراهم شد. در نهایت اجزا مختلف مجموعه از طریق درگاهی هایی با احجام شاخص به محورهای تجاری متصل شدند تا مجموعه به عنوان تفسیری معاصر و ترکیبی جدید از الگوی بازار، حیاط و باغ تخت باشد و در عین تامین وضوح و خوانایی مورد نیاز یک مرکز اجتماعی شهر معاصر در مقیاس کلان پروژه، امکان کشف و شهود فضاها را در مقیاس خردتر فراهم آورد.

 

روند برگزاری این رقابت، پروژه های پیشنهادی مرحله اول و پروژه های نهایی را در اینصفحهمی توانید مشاهده کنید.

 

پلان راهبردی


سایت پلان


دیاگرام راهکارهای طراحی


تصویر ورودی مجموعه


نحوه ساماندهی کاربری ها در سایت ـ دیاگرام انفجاری


تصویر دید پرنده مجموعه در روز


تصویر بیرونی ـ دید از بام به راسته بازار


تصویر بیرونی ـ حیاط ورودی شمالی


تصویر ورودی مجموعه در راستای شرقی ـ غربی


تصویر داخلی کتابخانه


تصویر داخلی کتابخانه


تصویر داخلی کتابخانه


اهداف ـ راهبردها


تصویر داخلی مجموعه ورزشی چند منظوره


تصویر داخلی مجموعه استخر


پلان مجموعه بدون سقف


برش افقی مجموعه ـ برش d ـ d


برش عمودی ـ برش c ـ c


برش عمودی ـ برش a ـ a


برش عمودی ـ برش b ـ b


پلان های مجموعه اقامتی


Print
طرح نهایی مرکز اجتماعات صدرا از استودیو کارند
ارسال شده: اسفند 24, 1395,
نظرات: 0,
نویسنده: سید آذربرا
تعداد نمایش ها: 1543
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید