سیلیکون امولشن چیست؟

سیلیکون ها (silicone) پلیمرهایی مصنوعی هستند که از زنجیره ای متناوب از اتم های اکسیژن و آب تشکیل شده اند که با عناصر مختلفی چون هیدروژن،کربن و ... ترکیب می شوند.کاشف این ماده شیمیایی فردی به نام فردریک کیپینگ بوده است که به صورت کاملا اتفاقی این ماده پلیمری را کشف کرد; در اصل زمانی که او می خواست پلاستیک تولید کند به جای استفاده از ترکیب کربن از ترکیب دیگری به نام سیلیسیم استفاده کرد و توانست به صورت خیلی اتفاقی به سیلیکون ها دست یابد.
به صورت کلی سیلیکون ها به دلیل اینکه بسیار با دوام هستند و همچنین در برابر بسیاری از مواد شیمیایی و درجه حرارت بالا کاملا مقاوم اند،کاربرد بسیاری دارند و در انواع صنایع مختلفی چون صنایع الکترونیکی و حرارتی،پخت و پز،ساخت انواع مختلف چسب ها،خودرو سازی،ساخت و ساز،پارچه،وسایل آرایشی و بسیاری از صنایع دیگر به کار گرفته شده اند.
سیلیکون امولشن ها در واقع یکی از انواع مختلف سیلیکون ها هستند که از آن ها استفاده فراوانی می شود.در اصل می توان گفت این مقاله با هدف توضیح اینکه سیلیکون امولشن چیست؟شروع شده است و در باب توضیح کامل این نوع از سیلیکون ها می باشد.
در توضیح کوتاه اینکه سیلیکون امولشن چیست؟ باید بگوییم که به طور کلی همان روغن سیلیکونی است که در انواع مواد غذایی،وسایل آرایشی مختلف و ... به کار رفته و توانسته باعث پیشرفت زیادی در صنایع مختلف شود.

Image

 
سیلیکون امولشن چیست؟
سیلیکون امولشن های متفاوتی وجود دارند و به طور کلی می توان گفت تمامی روغن های سیلیکونی را سیلیکون امولشن می گویند.
دو نوع اصلی از سیلیکون امولشن ها وجود دارند که از دیگر انواع این نوع سیلیکون،پرکاربردتر هستند و به آنها (o/w و w/o)گفته می شود.
w/o: زمانی که آب در درصد بیشتری از روغن محلول شده باش به آن w/o (امولسیون آب در روغن) گفته می شود.
o/w: زمانی که روغن در درصد بیشتری از آب محلول شده باشد به آن o/w (امولسیون روغن در آب) می گویند.
 * o وw کوتاه شده دو کلمه water و oil هستند.
در سیلیکون امولشن ها آنچه که مهم است میزان آب یا مقدار روغن محلول شده نیست،بلکه فاکتور مهم تر مقدار ماده امولشن کننده است.
اگر ماده امولشن کننده محلول در آب باشد فاز روغنی بیشتر است و به این صورت به آن o/w گفته می شود و در صورتی که ماده امولشن کننده به صورت محلول در چربی باشد فاز آب آن بیشتر است و به آن w/o گفته می شود.
حال تفاوت این دو امولشن در چیست؟
تفاوت این دو امولشن در این است که امولشن w/o نسبت به امولشن o/w حالت روغنی بیشتری داشته و در نتیجه چرب تر و سنگین تر است و با آب خالی نیز پاک نمی شود; با این حال امولشن های w/o برای مصرف در موارد مختلف،احساس خوشایندتری دارند و از این رو کاربرد بیشتری در مصارف آرایشی داشته اند.برای مثال در تولید انواع کرم های محافظ،کرم روز و شب،کرم دور چشم و ... استفاده می شوند.
در این بخش بیشتر سعی بر این بوده که به توضیح اجمالی این که سیلیکون امولشن چیست؟ بپردازیم و در بخش های دیگر درباره ی انواع کاربرد و خطرات آن ها و ... خواهیم پرداخت.
 
مشخصات سیلیکون امولشن
سیلیکون امولشن ها به صورت ماده ی انحلال پذیر در آب هستند که به شکل مایع سفید رنگ تولید می شوند،این ماده شیمیایی عایق حرارتی بالا تا 300 درجه سانتی گراد است.به صورت کلی می توان گفت اکثر پلیمرهای سیلیکونی دارای ساختار کلی R2SION هستند که سیلیکون امولشن نیز مستثنی نیست;چگالی سیلیکون امولشن ها در دمای 25 درجه سانتی گراد با ضریب شکست فرمول در برابر فرمول است و نقطه جوشی بالاتر از فرمول دارد.
در پاسخ به اینکه سیلیکون امولشن چیست؟می توان گفت به صورت کلی همان مایع سفید رنگ با درجه حرارت 300 درجه سانتی گراد است که نقطه جوشی بالاتر از فرمول خود دارد، و کاربرد فراوانی در صنایع مختلفی دارد که در ادامه با اکثر این صنایع نیز آشنا خواهیم شد.
کاربرد سیلیکون امولشن ها چیست؟
همانطور که در قسمت سیلیکون امولشن چیست؟ گفتیم این پلیمرهای شیمیایی کاربرد فراوانی دارند; از مواد غذایی مختلف گرفته تا تولید مواد آرایشی،می توان رد پای آن ها را مشاهده کرد.
اصولا سیلیکون امولشن ها به عنوان ماده ی ضد آب،ضد کف،براق کننده،نرم کننده،جلا دهنده و ... استفاده می شوند.
 
در ادامه به اختصار درباره ی کاربرد مختلف این پلیمرهای سیلیکونی خواهیم گفت.
-صنایع ساختمان سازی:در صنعت ساختمان سازی از سیلیکون امولشن ها برای عایق نمودن سطوح مختلف استفاده می شود.
-صنایع چرم سازی و لاستیک سازی:از قابلیت براق کنندگی انواع سیلیکون امولشن ها برای تولید انواع واکس کفش و پولیش خودرو استفاده می شود.
-صنایع آرایشی بهداشتی:قابلیت ضد آب بودن سیلیکون امولشن ها برای تولید محصولات آرایشی بهداشتی ضد آب کاربرد فراوان دارد،همچنین همانطور که پیش از این گفتیم در تولید انواع کرم شب و روز،کرم دور چشم،انواع شیر پاک کن و ... نیز کاربرد فراوان دارند.
-ضد کف:از آنجایی که سیلیکون امولشن ها خاصیت ضد کف بودن هم دارند با ترکیب مواد دیگری مثل کنسانتره تبدیل به یک ماده ی ضد کف قوی می شوند و در صنایع مختلف، که در اثر عمل مخلوط کردن و همزدن مواد مختلف کف زیادی ایجاد می شود به کار می روند.
-صنعت نساجی:سیلیکون امولشن ها در صنعت نساجی به عنوان نرم کننده و از بین برنده ی الکتریسیته ساکن،به کار می روند و باعث نرم تر شدن بافت الیاف و انتشار بوی مطبوع آن در انواع محصولات در این صنعت می شوند.
-سیلیکون امولشن ها در پزشکی نیز برای روغن کاری ابزار آلات پزشکی کاربرد دارند.
-بسیاری از داروهای ضد نفخ دارای سیلیکون امولشن هستند.
-سیلیکون امولشن ها برای تخمیر در کارخانه های دلستر سازی استفاده می شوند.
-سیلیکون امولشن ها به عنوان روغن هیدرولیک در صنعت هوایی استفاده می شوند.
-سیلکون امولشن ها به عنوان مایع زجاجی چشم در جراحی های چشم استفاده می شود.

 

Image

 
خطرات سیلیکون امولشن ها:
طرفداران این ماده ی پلیمری آن را غیر سمی و کاملا کاربردی می دانند; و چون در صنایع مختلفی کاربرد فراوان دارد،اعتقاد آن ها بر این است که این ماده شیمیایی کاملا مفید و بدون هیچ آسیب جدی برای بدن است.
با این حال عده ای از افراد معتقدند این ماده برای استفاده در جراحی های زیبایی مختلف می تواند بسیار خطرناک باشد و منجر به بروز مشکلات عدیده شود،در هر صورت پیشنهاد ما به شما این است که با اطلاع از خطرات و پیشگیری از خطرات سیلیکون امولشن ها در مصارف مختلف،آگاهی خود را بالا ببرید تا بتوانید با اطمینان خاطر بیشتری از مواد مختلفی که این ماده در آن به کار رفته است استفاده کنید.

Print
سیلیکون امولشن چیست؟
ارسال شده: مرداد 6, 1400,
نظرات: 0,
تعداد نمایش ها: 1496
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید