رتبه بندی این مطلب:
1.0

تغییر رنگ شیشه با برق

به گزارش تاسیسات نیوز، محققان آلمانی با روش پیشرفته ای شیشه های الکتروکرومیک رنگی ساخته اند که با تغییر ولتاژ برق تغییر رنگ می دهد.دانشمندان مؤسسۀ فرانهوفر آلمان در تحقیقات پلیمرهای کاربردی موفق شده ­اند. شیشه های الکتروکرومیک رنگی تولید کنند که با تغییر ولتاژ برق تغییر رنگ دهد.درحال حاضر این تولیدکنندگان، پنل های الکتروکرومیک را با شیشه‌ می‌ سازند و سپس با لایۀ نازک از ایندیم شفاف اکسید قلع یا اکسید قلع فلونور دوپ آن­ را به شیشه رسانای جریان برقی تبدیل می کنند. دو پنل مورد نیاز برای پنجرۀ هوشمند با بخار آب و الکتروکرومیک اکسید تنگستن پوشش داده می شود و سپس لایه ها با ژل الکترولیت برروی یک­ دیگر قرار می گیرند.

 زمانی­ که ولتاژ به شیشه فرستاده می شود اکسیدتنگستن تیره و با معکوس شدن قطب ها شیشه روشن می شود. این مراحل برای شیشه های بزرگ دو و سه مترمربعی حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان لازم دارد.مؤسسۀ فرانهوفر روش دیگری برای تیره شدن شیشه­ ها ارائه کرده، آنان مونومرهای آلی را با رزین خاصی ترکیب کرده و بعد از آن رزین بر اثر گرما و یا نور UV گرم می‌ شود و پنل با کم­ ترین میزان ولتاژ تغییر می‌ یابد.از ویژگی های این روش استفاده از مونومرهای مختلف برای تغییر رنگ شیشه است. در روش پیشین اکسیدتنگستن استاندارد سیستم الکتروکرومیک برای پنل ۱.۲ متر مربعی ۱۰ دقیقه زمان لازم داشت، اما با روش جدید در زمان کوتاه ۲۰ تا ۳۰ ثانیه شیشه تیره می شود. این نوع شیشه­ ها در جهت جلوگیری از تابش مستقیم خورشید به درون ساختمان و کاهش مصرف انرژی مؤثر است.

Print
تغییر رنگ شیشه با برق
ارسال شده: فروردین 19, 1396,
دسته ها: اخبار, مسابقات,
نظرات: 0,
نویسنده: سید آذربرا
تعداد نمایش ها: 1321

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر