رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

المان میدان انقلاب از سه رنگ آرامش بخش معماری اسلامی است

سازمان زیباسازی شهر تهران: به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، دکتر علیزاده با تاکید بر اینکه آرام سازی، تلطیف فضا و ایجاد آرامش در محیط این میدان قدیمی از اهداف اصلی در طرح محور انقلاب به شمار می رود، ادامه داد: با توجه به این اهداف و پرهیز از اضافه کردن عنصر اضافه به فضای میدان تلاش کردیم با استفاده از رنگ گنبد وسط میدان را به المانی برای آن تبدیل کنیم.

او با اشاره به اینکه در یک سال گذشته تلاش کردیم محور میدان انقلاب را با حذف زوائد بصری به یکی از فضاهای آرام برای تردد شهروندان تبدیل کنیم، افزود: گنبد وسط میدان با استفاده از کاشی سبز فیروزه ای، لاجوردی و آجرهای اخرایی رنگ برروی جداره ها به عنوان المان میدان انقلاب از سوی سازمان اجرا شد.

به گفته دکتر علیزاده سازمان با انتشار فراخوان های مختلف و جمع آوری طرح های پیشنهادی هنرمندان تلاش کرد تا درمورد المان این میدان به طرحی ویژه و منحصر به فرد دست یابد اما طرح های ارائه شده از سوی هنرمندان در شورای هنری و مدیریت شهری قابل توجه نبود و از سوی دیگر هدف تعریف شده در این محور آرام سازی و تلطیف میدان بود و با همین نگاه سازه وسط میدان به عنوان پیش فرضی از یک المان در نظر گرفته شده و با استفاده از رنگهای ایرانی و اسلامی به یک المان شهری تبدیل شد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با تاکید بر اینکه استفاده از فضای موجود و تبدیل آن به المان در حال حاضر در بیشتر پروژه های پیشرفته شهری در دنیا مورد توجه است، گفت: با توجه به طرح توسعه مترو انقلاب این فضای گنبدی شکل در وسط میدان وجود داشت و اضافه کردن هر نوع المانی به آن بهم زدن آرامش ایجاد شده در آن محسوب می شد از این رو با استفاده از رنگ توانستیم فضای گنبدی شکل را که تداعی کننده گنبد مساجد است را به یک المان شهری ایرانی _ اسلامی تبدیل کنیم.

به گفته او سبز فیروزه ای، لاجوردی و اخرایی سه رنگ اصلی در معماری اسلامی مساجد است که سبز فیروزه ای بیانگر شفافیت فکر و اندیشه، لاجوردی چهره ای از واقعیت، پایداری و طبیعت ابدی را به نمایش می گذارد و رنگ اخرایی نیز اندیشه بلند را القا می کند و در مجموع این سه رنگ فضا را آرام نگه داشته و فضا را معنوی می کنند.
Print
المان میدان انقلاب از سه رنگ آرامش بخش معماری اسلامی است
ارسال شده: فروردین 16, 1396,
دسته ها: اخبار, اخبار روز,
نظرات: 0,
نویسنده: سید آذربرا
تعداد نمایش ها: 863

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر