رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

کندوکاوی در تعریف شهر ایرانی؛ (برمبنای آموزه‌های اسلامی)


مقدمه:

امروزه در صورت پرسش از شهروندان پیرامون مسائل زیبایی‌شناختی در شهر، واژگانی مانند الگوهای ایرانی و اسلامی و سایر اصول وابسته به آن بسیار به گوشمان خواهد خورد. تاکید بر حرکت در مسیر ایرانی اسلامی به ویژه در ساماندهی سیما و منظر شهری از مفاهیمی است که همواره در میان شهروندان، مدیران، سیاست‌گذاران و پژوهشگران شنیده می‌شود. اما چگونه است که هنگام قدم‌زدن در شهر عناصر معماری و شهرسازی بیگانه را در ساختمان‌ها مشاهده می‎کنیم؟

در واقع چنین می‌توان اذعان داشت که عدم وجود آگاهی از مفاهیم ایرانی و اسلامی سرآغاز چنین گمگشتگی‌ای در نظام معماری و شهرسازی شهرهای معاصر است که موجب بروز چنین سردرگمی در بین شهروندان یا حتی مهندسان و متخصصان این حرفه که به گونه‌ای وظیفه خطیر هدایت و رهبری این دیدگاه را در نظام معماری و شهرسازی دارند؛ به چشم می‌خورد.

از سویی دیگر نیز اگرچه هدف‌مند بودن و پیرو آن تدوین الگو و برنامه مناسب برای نیل به هدف، لازمه هر جامعه، اجتماع و محیط انسان ساخت است و شهرسازی به عنوان مبحثی که مبین تاثیر متقابل انسان، محیط و کالبد و رابطه آنان با یکدیگر است؛ در رسیدن به این اهداف در جامعه نقش مهمی را ایفا می‌نماید و با توجه به وجود هویت و فرهنگ چندین هزارساله سرزمین ایران، تهیه الگوی بومی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی امری اجتناب ناپذیر می‌باشد و بدین‌سان اهمیت تدوین الگوی ایرانی و اسلامی در نظام شهرسازی ایران روشن می‌شود.

به این منظور کتاب حاضر با در نظر داشتن مفاهیم و آموزه‌های اسلامی و نیز توجه به مصادیق و معیارهای بومی در نظام شهرسازی سنتی ایران، می‌تواند جهت مطالعه پیرامون موضوع شهر ایرانی و اسلامی برای خوانندگان مفید واقع شود.


نویسنده:شهاب الدین همتی

ناشر: انتشارات گسترش رایانه با همکاری دفتر نشر معارف اسلامی

تاریخ انتشار: ۱۳۹۴

قیمت: ۱4۰/۰۰۰ ریال

نام کندوکاوی در تعریف شهر ایرانی؛ (برمبنای آموزه‌های اسلامی)
استانسراسری
شهرسراسری
نوع محصول-خدماتکتاب/ کتاب معماری اسلامی
Print
کندوکاوی در تعریف شهر ایرانی؛ (برمبنای آموزه‌های اسلامی)
ارسال شده: تیر 31, 1396,
دسته ها: کتاب, معماری,
نظرات: 0,
نویسنده: فراسی
تعداد نمایش ها: 1308

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر