رتبه بندی این مطلب:
5.0

پرسشهای ادراک؛پدیدارشناسی معماری

«پرسش های ادراک؛پدیدارشناسی معماری» کتابی است که در سال ۱۳۹۴ توسط علی اکبری و محمدامین شریفیان ترجمه، منتشر و روانه بازار شده است.

آنچه سه معمار-مؤلف، استیون هال، آلبرتو پرز-گومز و یوهانی پالاسما، در کتاب «پرسش‌های ادراک: پدیدار‌شناسی معماری» مطرح کرده‌اند، پاسخی است به پرسش از انحای شناخت فضا، ادراک تام آن به کمک تجربۀ حسی، به‌یادآوری خاطرات در بستر فضا و سهم خیال و تخیل در بازآفرینی فضایی که کیفیت زندگی را تعالی بخشد.

کتاب، شامل شش فصل است؛ مقالۀ نخست با عنوان «فضای معماری: معنا به مثابه حضور و بازنمایی» از آلبرتو پرز-گومز که در آن نویسنده با بیانی عمیق و علمی، هر چند با نگارشی دشوار، در مروری تاریخی به اهمیت مفهوم فضا پرداخته و به نوعی بیان مسأله کتاب را به دوش می‌کشد. پس از آن، مقاله‌ای از یوهانی پالاسما با عنوان «معماریِ حواس هفت‌گانه» و دو مقاله از استیون هال با نام‌های «پرسش‌های ادراک، پدیدار‌شناسی معماری» و «تجارب کهن‌الگویی معماری» که در سال‌های مختلف منتشر کرده بودند. فصل دیگر تحت عنوان «حوزه‌های پدیداری» به قلم استیون هال است که ابزارهای کیفیت‌ساز فضای ساخته‌شده را در اختیار می‌گذارد. در انت‌ها نیز پروژه‌هایی از استیون هال به صورت نقشه، ماکت و تصاویر پس از ساخت ضمیمه شده‌اند.

در مرور محتوای کتاب، با توجه به اینکه نویسندگان، بیشترِ نوشته‌هایشان را در قالب مقاله منتشر کرده‌اند، جهت بهرۀ بیشتر خوانندگان در یک بستۀ مکتوب، سه مقالۀ دیگر در راستای محتوای کتاب تحت عنوان بخش دوم به کتاب اضافه شده است.

در مقالۀ نخست، تحت عنوان «پدیدار‌شناسی و فضای مجازی»، پرز-گومز به اهمیتِ پرداختن به مفهوم فضا و خلق آن در زمانه‌ای می‌پردازد که دنیای مجازی همۀ ابعاد زندگی انسان را تا جایی تحت‌تأثیر قرار داده که پرسش از نسبت انسان با ابزارهای ساخت مجازی را به‌ویژه برای معماران اجتناب‌ناپذیر کرده است.

در مقالۀ دوم، به قلم یوهانی پالاسما، تحت عنوان «فضا، مکان، خاطره و تخیل» به اهمیت ابعاد زمانمند فضای هست‌بودن انسان پرداخته شده است.

و در مقالۀ سوم، که شاید خواندنی‌تر از همه باشد، تحت عنوان «پدیدار‌شناسی خانه»، پالاسما به اهمیت ساخت خانه و ابعاد عاطفی-احساسی آن می‌پردازد.

کتاب توسط انتشارات پرهام‌نقش در قطع وزیری کوچک با جلد شومیز و شامل ۲۳۰ صفحه با کاغذ گلاسه رنگی و با قیمت پشت جلد ۱۶۰ هزار ریال روانه بازار شده است.

امید آنکه کتاب حاضر مورد استفادۀ علاقه‌مندان به حوزۀ پدیدار‌شناسی معماری قرار گیرد.


نوشته: استیون هال، آلبرتو پرز-گومز و یوهانی پالاسما

ترجمه: علی اکبری و محمدامین شریفیان
ناشر: پرهام‌نقش
تاریخ چاپ: 1394
تعداد صفحات: 230صفحه – گلاسه‌رنگی
قطع: وزیری کوچک، جلد شومیز
قیمت: 160,000 ریال


نام پرسشهای ادراک؛پدیدارشناسی معماری
استانکل کشور
شهرکل کشور
نوع محصول-خدماتکتاب / کتاب فلسفی معماری
Print
پرسشهای ادراک؛پدیدارشناسی معماری
ارسال شده: تیر 31, 1396,
دسته ها: کتاب, معماری,
نظرات: 0,
نویسنده: فراسی
تعداد نمایش ها: 1004

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر