رتبه بندی این مطلب:
5.0

تحلیل ارتعاشات پی: روش مقاومت مصالح

درباره کتاب :

مدل سازی و تحلیل سازه ها تحت بارگذاری زلزله به خوبی در طی پنجاه سال اخیر مورد مطالعه قرار گرفته است. نرم افزارهای قدرتمندی در ایران برای بررسی دینامیک سازه ها وجود دارند. در مقابل در بیشتر موارد، مدل سازی خاک به خوبی مورد بررسی قرار نگرفته و یا از آن صرف نظر می شود! در کشوری چون ایران با آسیب پذیری شدید در مقابل زلزله، تاثیرات خاک از قبیل اثرات ساختگاه و یا اندرکنش خاک- سازه از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

این کتاب مدل سازی خاک بر مبنای مدل های مخروطی را برای حالت بارگذاری زلزله مورد بررسی قرار می دهد. مدل های مخروطی بر اساس روش مقاومت مصالح که روشی آشنا برای مهندسان سازه به شمار می آید، توسعه یافته است. این کتاب مشتمل بر نتایج بیش از سی سال تحقیقات در موسسه تکنولوژی فدرال سوئیس در زوریخ و لوزان در زمینه اندرکنش خاک- سازه می باشد. دکتر ساسان محاسب رساله دکتری خود را با عنوان 'تحلیل لرزه ای غیرخطی در سازه های با تکیه گاه کاملا جداسازی شده بر روی خاک های انعطاف پذیر' در سال 1367 در موسسه تکنولوژی فدرال سوئیس در زوریخ در رشته اندرکنش خاک- سازه در گروه عمران به انجام رسانده اند. این کتاب ترجمه فارسی کتاب 'Foundation Vibration Analysis: A Strength-of-Materials Approach, J. P. Wolf, A. J. Deeks, Elsevier, 2004' است.

مدل های ارائه شده در این کتاب در بیشتر از صد پروژه کاربردی توسط دکتر ساسان محاسب در سوئیس و ایران مورد استفاده قرار گرفته است. علاوه بر این، مدل های ارائه شده در تحلیل لرزه ای هتل پارسیان آزادی در تهران به کار برده شده اند. با در نظر گرفتن اندرکنش خاک- سازه در پروژه بهسازی لرزه ای هتل آزادی تهران، نیروی برشی کل از 82،000 به 68،000 کیلونیوتن و لنگر خمشی در پی از 4،592،000 به 3،811،000 کیلو نیوتن متر رسیده است. شتاب در طبقه آخر از 2 برابر شتاب ثقل به 6/1 برابر شتاب ثقل زمین کاهش یافته است. بدون در نظر گرفتن این اندرکنش احتیاج به تقویت پی بود که نیازمند هزینه های بسیار زیادی بود.

در این پروژه، کاربرد تاثیرات خاک موجب کاهش شدید هزینه های بهسازی تا حدود 20 درصد معادل بیش از 300 میلیون تومان شده است! مفاهیم این کتاب در سمینارهای متعددی در سال 1389 در دانشگاه صنعتی شریف در تهران، پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در تهران، انجمن ایرانی مهندسان محاسب ساختمان، دانشگاه تبریز، دانشگاه آزاد قزوین، دانشگاه شیراز، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، شرکت ملی نفت ایران، دانشگاه سراب، دانشگاه یزد و دانشگاه بین المللی چابهار توسط دکتر ساسان محاسب ارائه شده است.

نویسنده : جان پ. ولف-اندرو ج. دیکس
مترجم :ساسان محاسب
ناشر : ماه نویسان
شابک : 9786009490103
تاریخ چاپ :۱۳۹۳
تعداد صفحات :۳۲۲
Print
تحلیل ارتعاشات پی: روش مقاومت مصالح
ارسال شده: اردیبهشت 16, 1396,
دسته ها: کتاب, عمران,
نظرات: 0,
نویسنده: سید آذربرا
تعداد نمایش ها: 473

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر