دسته بندی
پربازدیدترین اخبار

انتشار فراخوان جایزه سالانه جامعه منتقدین و نویسندگان معماری

انتشار فراخوان جایزه سالانه جامعه منتقدین و نویسندگان معماری

دبیرخانه نخستین جایزه سالانه جامعه منتقدین و نویسندگان معماری، مهشید معتمد دبیر و مدیر برگزاری این رویداد گفت: در هنگامه ورود به سده جدید، لازم است تا با نگاهی انتقادی به معماری معاصر ایران بنگریم و در راستای کنشگری تخصصی، فراتر از سبک‌ها و سلایق، به بررسی مفاهیم ضروری بپردازیم.

وی با اشاره به این که جامعه منتقدین و نویسندگان معماری با رویکرد انتقادی نسبت به مسائل شهر و معماری در دی‌ماه سال ۱۳۹۹ آغاز به کار نموده و درصدد است تا با برگزاری فراخوان نخستین جایزه سالانه خود بستری را فراهم آورد تا منتج به یک هم‌افزایی و هم‌اندیشی جمعی شود، تصریح کرد: این مسابقه با هدف ترویج فرهنگ نقدپذیری، شناسایی استعدادهای جوان و طرح آراء بدیع در زمینه نقد معماری انجام می‌پذیرد.

مدیربرگزاری این جایزه عنوان کرد: تمامی افراد فعال در حوزه هنر و معماری؛ نویسندگان و اهل قلم؛ اساتید، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان معماری، شهرسازی و هنر و معماران حرفه‌ای می توانند در این فستیوال شرکت کنند.

معتمد مهمترین هدف برگزاری این فستیوال را ترویج و اعتلای فرهنگ نقد و نقّادی معماری در ایران برشمرد و افزود: شناسایی و تشویق استعدادهای جوان در عرصه نقد و نویسندگی معماری، ارتقای ظرفیت پذیرش نقد در میان معماران و جامعه معماری ایران، فراهم نمودن بستر و پایگاه مناسب برای گردآوری نوشته‌های معتبر در حوزه نقد معماری معاصر ایران و مطرح کردن دیدگاه‌ها و آرای جدید و نکات نادیده در آثار شاخص معماری معاصر ایران، از دیگر اهداف برگزاری این جایزه سالانه هستند.

وی با اشاره به انتخاب آگاهانه و هوشمندانهٔ اثر معماری برای تحلیل و نقد خاطرنشان کرد: بدیهی است آزاد بودن انتخاب بنا برای نقد به معنای انتخاب هر اثری برای نوشتن نقد درباره آن نبوده و باید دقت کافی در این زمینه صورت گیرد؛ آشنایی و تسلّط کامل نویسنده به اثر معماری منتخبِ وی و صحّت توصیفات او از آن بنا؛ پرداختن به ویژگی‌های نادیده یا کمتر دیده‌شدهٔ اثر معماریِ منتخب؛ معیّن بودن «روش نقد» در متن ارائه‌شده: داوران بتوانند نقد آن نویسنده را در زمرهٔ روش‌ها و رویکردهای مرسوم نقد دسته‌بندی کنند؛ جسارت در نقد، اظهار آزادانهٔ نظر و اجتناب از ارائهٔ متن‌هایی که شاکله اصلی آن را معرفی بنا یا تشریح خصوصیات معمار تشکیل می‌دهد؛ رعایت انصاف در نقد، بری بودن نقد از مسائل شخصی، رعایت مسائل اخلاقی و حقوق آثار هنری؛ غلبه استدلال منطقی در نقد به جای تکیه بر روش اسنادی و استناد به این یا آن: نقد بیشتر به دنبال کشف تناقض‌ها از خود اثر و بیانیهٔ آن باشد تا آنکه بر اساس گفته‌های دیگران نقد انجام شود؛ سادگی در بیان و در عین حال پرداختن به پیچیدگی‌های خلق اثر و مسائل نهفته در آن و استفاده هدفمند از تصاویر و دیاگرام‌ها به جهت غنی‌تر ساختن بدنهٔ نقد معیارهای اصلی ارزیابی این فستیوال هستند.


مسئول برگزاری جایزه سالانه ۱۴۰۰ جامعه منتقدین و نویسندگان معماری با بیان این که ثبت نام و ارسال اثر در فستیوال رایگان و بدون پرداخت هیچ‌گونه هزینه‌ای است عنوان کرد: ثبت‌نام و ارسال آثار صرفاً از طریق پایگاه اینترنتی مسابقه انجام خواهد شد، برای شرکت در مسابقه، یک فایل pdf حاوی متن و تصاویر یا دیاگرام‌ها با حجم حداکثر ۲۰ مگابایت در پایگاه اینترنتی جامعه منتقدین و نویسندگان بارگذاری شود.

وی درادامه تاکید کرد: دریافت آثار تنها بصورت الکترونیکی میسر است و علاقه مندان از ارسال نسخه چاپ‌شده یا لوح فشرده خودداری نمایند، همچنین حجم نوشتار آزاد و بر عهده شرکت‌کنندگان است اما پیشنهاد می‌شود مطالب در بازه‌ای بین ۱۵۰۰ تا ۵۰۰۰ کلمه تنظیم شوند، همچنین آثار ارسالی باید با فونت‌ Mitra یا Nazanin، سایز ۱۴ و فاصله خطوط ۱.۱۵ در صفحه A۴ و کادربندی Normal تنظیم شوند.

معتمد یادآور شد: نام‌گذاری فایل باید به نام شرکت‌کننده و به این صورت باشد: Ali.Mohammadi، شرکت کنندگان از درج اسامی نویسنده(گان) در متن نوشتار اکیداً خودداری فرمایند، هر شرکت‌کننده مجاز به ارسال تنها یک اثر برای این مسابقه است، شرکت در مسابقه بصورت گروهی، به شرط تضمین عدم تعارض منافع نویسندگان، مجاز است، چنانچه نوشتار ارسالی پیش از این (در مطبوعات یا فضای مجازی رسمی) انتشار یافته، در زیرنویس صفحه اول با ذکر محل و تاریخ انتشار قید شود.

وی افزود: پایبندی به الزامات قانونی و رعایت حقوق مادی و معنوی پدیدآورندگان، از مقررات مورد تأکید مسابقه است، احراز عدم اصالت اثر در هر مرحله، علاوه بر حذف اثر از مسابقه مشمول محرومیت‌های دیگر و جبران خسارت خواهد بود، همچنین برگزارکننده مجاز به انتخاب و انتشار سایر آثار انتخاب‌نشده بنا به صلاحدید می باشد، لازم به ذکر است که اعضای اصلی جامعه منتقدین و نویسندگان معماری (که نام ایشان در پایگاه رسمی ذکر شده است) مجاز به شرکت در این رقابت نیستند.

دبیر برگزاری این مسابقه با اشاره به جوایز این مسابقه اعلام کرد: برای رتبه نخست ۷ میلیون تومان جایزه نقدی و تندیس ویژه و دیپلم افتخار، رتبه دوم ۵ میلیون تومان جایزه نقدی و دیپلم افتخار، رتبه سوم ۳ میلیون تومان جایزه نقدی و دیپلم افتخار و برگزیدگان از رتبه چهارم تا دهم گواهی تقدیر هیأت داوران در نظر گرفته شده است.

وی افزود: آثار برگزیده این رقابت پس از اعمال ویرایش‌های تخصصی نهایی به همراه گزارش مسابقه در کتاب سال ۱۴۰۰ جامعه منتقدین و نویسندگان معماری منتشر و ماهنامه آرمان شهر جهانی خواهد شد، هم‌چنین نوشته‌های منتخب در پایگاه رسمی جامعه و وبسایت جامع آرمان شهر جهانی نیز منتشر می‌شود.

معتمد با اشاره به این که آغاز دریافت آثار ۲۱ فروردین‌ماه سال جاری خواهد بود، بیان کرد: علاقه مندان تنها تا ۲۱ تیرماه فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه مسابقه ارسال کنند، آثار دریافتی تا ۲۱ مردادماه داوری و نتایج نهایی آن تا ۲۳ مرداد اعلام خواهند شد.

مدیر برگزاری مسابقه گفت: مهرداد ایروانیان، پریسا ستایش، سجاد سلیمانزاده، حسام عشقی صنعتی، وحید قبادیان، اشکان قشقایی و حمید ناصرخاکی به عنوان داوارن اصلی و علیرضا کریمی کلور داور جایگزین این مسابقه هستند.

وی خاطرنشان کرد: این مسابقه با مشارکت و حمایت معنوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، معاونت پارلمانی وزارت صمت، رسانه آرمان شهر جهانی و انتشارات فکر نو و به همت جامعه منتقدین و نویسندگان معماری برگزار می شود.

Print
ارسال شده: فروردین 28, 1400
نظرات: 0
رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
237

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر