کتاب, معماری

کندوکاوی در تعریف شهر ایرانی؛ (برمبنای آموزه‌های اسلامی)


مقدمه:

امروزه در صورت پرسش از شهروندان پیرامون مسائل زیبایی‌شناختی در شهر، واژگانی مانند الگوهای ایرانی و اسلامی و سایر اصول وابسته به آن بسیار به گوشمان خواهد خورد. تاکید بر حرکت در مسیر ایرانی اسلامی به ویژه در ساماندهی سیما و منظر شهری از مفاهیمی است که همواره در میان شهروندان، مدیران، سیاست‌گذاران و پژوهشگران شنیده می‌شود. اما چگونه است که هنگام قدم‌زدن در شهر عناصر معماری و شهرسازی بیگانه را در ساختمان‌ها مشاهده می‎کنیم؟

در واقع چنین می‌توان اذعان داشت که عدم وجود آگاهی از مفاهیم ایرانی و اسلامی سرآغاز چنین گمگشتگی‌ای در نظام معماری و شهرسازی شهرهای معاصر است که موجب بروز چنین سردرگمی در بین شهروندان یا حتی مهندسان و متخصصان این حرفه که به گونه‌ای وظیفه خطیر هدایت و رهبری این دیدگاه را در نظام معماری و شهرسازی دارند؛ به چشم می‌خورد.

از سویی دیگر نیز اگرچه هدف‌مند بودن و پیرو آن تدوین الگو و برنامه مناسب برای نیل به هدف، لازمه هر جامعه، اجتماع و محیط انسان ساخت است و شهرسازی به عنوان مبحثی که مبین تاثیر متقابل انسان، محیط و کالبد و رابطه آنان با یکدیگر است؛ در رسیدن به این اهداف در جامعه نقش مهمی را ایفا می‌نماید و با توجه به وجود هویت و فرهنگ چندین هزارساله سرزمین ایران، تهیه الگوی بومی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی امری اجتناب ناپذیر می‌باشد و بدین‌سان اهمیت تدوین الگوی ایرانی و اسلامی در نظام شهرسازی ایران روشن می‌شود.

به این منظور کتاب حاضر با در نظر داشتن مفاهیم و آموزه‌های اسلامی و نیز توجه به مصادیق و معیارهای بومی در نظام شهرسازی سنتی ایران، می‌تواند جهت مطالعه پیرامون موضوع شهر ایرانی و اسلامی برای خوانندگان مفید واقع شود.


نویسنده:شهاب الدین همتی

ناشر: انتشارات گسترش رایانه با همکاری دفتر نشر معارف اسلامی

تاریخ انتشار: ۱۳۹۴

قیمت: ۱4۰/۰۰۰ ریال