ترفند و ایده, معماری

معماری ساختمان مسکونی مهرآباد، گروه معماری سرسایه، اصفهان

معماری: گروه معماری سرسایه

معمار مسئول: بهنام سفیدی

موقعیت: ایران، اصفهان

مساحت: ۱۳۵۰ مترمربع

سال: ۱۳۹۵

معمار: برای مردمانی که تجربه طولانی مدت زندگی در ملک شخصی با حیاط (خانه ی ویلایی) دارند، چالش بسیار بزرگی است که سبک زندگی خود را تغییر دهند و آن را به زندگی آپاتمانی و آپارتمان نشینی تغییر دهند. در این تغییر سبک زندگی از خانه ویلایی به آپارتمان بسیاری مزایا نظیر استقلال، همسایگی با طبیعت (باغچه ها در حیاط های ویلایی) و … از دست خواهد رفت.

در پروژه ی ساختمان مسکونی مهرآباد، کارفرما که همان مالک ساختمان بود، تصمیم گرفته بود خانه ی ویلایی خود را تخریب و آن را تبدیل به یک ساختمان آپارتمانی سه طبقه برای خودش و دو فرزندش نماید. برای تیم طراحی و معماری، پروژه ی ساختمان مهرآباد، پروژه ای برای کاهش اثرات منفی تغییر سبک زندگی از خانه ی ویلایی به سمت سبک زندگی آپارتمان نشینی بود.

بر این اساس، برخی تصمیمات قبل از طراحی گرفته شد:

– تصمیم بر این شد که خانه پدری در بالاترین طبقه استقرار یابد و بخشی از سقف طبقه ی پایین تر آن به همراه پشت بام، به عنوان حیاط یا تراس در نظر گرفته شود. بر این اساس برخی از وسایل حیاط خانه پدری نظیر تخت خواب و … به این قسمت انتقال یافت تا بدین وسیله اثرات این تغییر سبک زندگی کاهش یابد.

– برای داشتن بیشترین ارتباط مجاری این واحد (واحد پدری) و حیاطش که روی سقف قرار داشت، سقف بخش سالن در دو قسمت شکسته شد و تغییر ارتفاع بین دو قسمت بوجود آمد. بر این اساس، شرایط نوری بهتر و ارتباط تصویری مجازی بیشتری بین قسمت ها ایجاد شد.

– بخشی از شمال ساختمان به عنوان پاسیو (حیاط خلوت) در نظر گرفته شد که با ایجاد یک دیوار سبز در این فضا، سعی شده تازگی و حس سرزندگی طبیعت به دورن فضای واحدها منتقل شود.

– برای بخش طبقه ی پدری بخشی به نام ایوان در نظر گرفته شد. این ایوان در بخش شمالی ساختمان طراحی شد.

– تلاش برای ایجاد فضاهای مناسب در پاسخ به داشتن فضای شخصی فردی

– ایجاد بخش های فضای سبز کوچک در طبقات مختلف با گیاهان مختلف برای کاهش استرس های ناشی از زندگی آپارتمان نشینی و انتقال حس زندگی و طبیعت به هر کدام از فضاها.

– روی برخی از بخش های نمای ساختمان فضاهایی برای رشد گیاه تعبیه شد و به این منظور از متریال هایی نظیر چوب و آجر روی نما استفاده شد (که ما باور داریم این متریال ها همواره نفس می کشند)، و به این ترتیب نمای ساختمان به یک نمای زنده تبدیل شود.

در ادامه دعوت می کنیم، تصاویر این ساختمان شامل، نما، طراحی داخلی، پلان طبقات، برش ها، دیاگرام ها و … را مشاهده نمایید.

پلان ها، برش ها، دیاگرام ها و … (برای بزرگنمایی بر روی تصاویر کلیک کنید.)