اخبار, اخبار روز

گروه سه نفره معماران اسپانیایی Ramon Vilalta ,Carme Pigem , Rafael Aranda برنده جایزه پریتزکر معماری سال ۲۰۱۷ شدند

این جایزۀ مهم معماری، که معمولاً به معماران مشهور به خاطر پروژه‌های سالنهای اپرا و یا گالری‌های هنری تعلق می‌گرفت، امسال به این گروه گمنام سه نفره اهدا شد که در سه دهۀ گذشته به دور از هیاهو، با طراحی ساختمانهای زیبا و ارزشمند باعث ارتقای کیفیت محدوده زندگیشان شده‌اند. این گروه معماریِ اهل کاتالونیا، پروژه‌های اندکی را خارج از منطقۀ شهرشان در شمال شرقی اسپانیا طراحی و اجرا کرده‌اند.

این سه معمار، گروه معماری RCR Arquitectes را در شهر کوچک Olot در سال ۱۹۸۸ پایه گذاری کردند و از آن زمان در طراحی و اجرای پروژه‌ها، حساسیت ویژه‌ای به متن و زمینۀ کار، چگونگی قرارگیری ساختمانها در محوطه و سایت و استفادۀ ماهرانه از مصالح به منظور بازی با نور و سایه، تراکم و شکنندگی داشته‌اند.

Glenn Murcutt ، رئیس هیئت داوران پرتیزکر دربارۀ این گروه می‌گوید: “همکاری این سه معمار، معماری شاعرانه‌ای را به وجود آورده و کارهای ماندگاری را ارائه کرده و در عین حال که احترام زیادی برای گذشته قائل هستند، شفافیتی را به نمایش می‌گذارند که متعلق به حال و آینده است.”

یکی از اعضای این گروه می‌گوید : “ما باور داریم که معماری همان ساخت و ساز است و ساخت و ساز می‌باید صحیح و بجا انجام شود. در این صورت ماندگار خواهد شد.”

پروژه‌های این گروه به قدری دقیق و خوش ساخت هستند که شایعاتی پیرامون ایشان شنیده می‌شود که با کارفرماهایشان قراردادی امضا می‌کنند که آنها هیچ‌گاه اقدام به ایجاد تغییرات یا دخل و تصرف در ساختمانها نکنند!!

Bell–Lloc Winery in Girona in 2007

La Lira theatre, Ripoll, Girona, Spain

the Tossols-Basil athletics track, 2000, Olot, Girona

Sant Antoni – Joan Oliver Library, Senior Citizens Center and Cándida Pérez Gardens, 2007, Barcelona, Spain

Barberí Laboratory, 2008, Olot, Girona, Spain